1. Sissejuhatus

Käesoleva aruande eesmärk on anda võrdlev ülevaade põhikooli lõpus toimuva eesti keel teise keelena eksami tulemustest ajavahemikul 2018 kuni 2021. Analüüsis kasutatakse läbivalt õpilaste eksamite toortulemusi muutmata kujul, näiteks pole skoore standardiseeritud aastate lõikes. Lisaks eksamitulemustele ja kooliga seotud tunnustele lisati Haridus- ja Noorteameti poolt andmestikule eksamite sooritajate eesti keel teise keelena põhikooli lõpuhinded.

Analüüsi raporti ülesehitus on järgnev:

  1. Sissejuhatus
  2. Analüüside tulemused
  3. Eksami alaosade võrdlus
  4. Kokkuvõte

Käesolev analüüs hõlmab nii kirjeldava kui ka järeldava statistika vahendeid. Kirjeldava statistika alusel esitatakse tulemuste jaotused. Kui võimalik, on vastav teave pakutud nii tabeli kui ka joonisena (nt histogrammid või usaldusvahemikega keskmiste graafikud). Järeldava statistika vahendina on kasutatud statistilise olulisuse teste, gruppidevaheliste erinevuste võrdlemisel on lisatud ka efektisuuruste statistikud.

Soovime rõhutada, et käesolev analüüs annab ainult kirjeldava ülevaate eksamitulemustest üle vaadeldavate aastate. See ei võimalda antud juhul teha veel järeldusi erinevate faktorite (taustatunnuste) mõju kohta eksamitulemustele. Gruppidevahelised erinevused (või nende puudumine) annavad suuniseid, millistele teguritele võiksid tulevikus põhjuslikkust kinnitavad uuringudisainid keskenduda, et tuvastada nende tegurite mõju eksamitulemustele.

1.1. Töös kasutatavate lühendite selgitused

Tulemuste kokkuvõtetes ja võrdlustes on kasutatud alljärgnevaid tähiseid ja mõisteid:

  • N: grupi suurus/õpilaste arv;
  • NA: puuduv väärtus. Kas puudusid lähteandmed või kõnealuses grupis ei olnud vaadeldaval aastal eksamisooritajaid/mittesooritajaid;
  • %: grupi suuruse osakaal aasta koguvalimist;
  • Keskmine: tulemuste aritmeetiline keskmine;
  • Standardhälve: tulemuste tüüpiline erinevus aritmeetilisest keskmisest ehk tulemuste ruutkeskmine hajuvus;
  • Min: minimaalne tulemus;
  • Max: maksimaalne tulemus;
  • Mediaan: tulemus, millest suuremaid ja väiksemaid skoore on ühepalju;
  • UN: usaldusnivoo on tõenäosus, millega vaadeldav vahemik sisaldab tõest tulemust (käesolevas töös kasutatakse valdavalt 95% usaldusvahemikku);
  • AUP ehk alumine usalduspiir: usaldusnivoo alumine piir etteantud usaldusnivool;
  • ÜUP ehk ülemine usalduspiir: usaldusnivoo ülemine piir etteantud usaldusnivool;
  • P-väärtus: olulisusnivoo, millel erinevused on statistiliselt olulised (näiteks p < 0.05);
  • Efekti suurus (Cohen’i d): ehk gruppide keskmiste omavaheline erinevus standardhälbeühikutes. Mida suurem on efekti suuruse statistik, seda suurem on ka erinevus gruppide vahel. Haridusteadustes kasutatakse efekti suuruste kvalitatiivsel määratlemisel järgmisi vahemikke: d ≤ |0.05| (väike efekt), |0.05| < d < |0.20| (keskmine/mõõdukas efekt) ning d ≥ |0.20| (suur efekt), vt näiteks: Kraft, M. A. (2020). Interpreting effect sizes of education interventions. Educational Researcher, 49(4), 241–253. https://doi.org/10.3102/0013189X20912798.

1.2. Joonised ja tabelid

Iga alaosa sisaldab kokkuvõtet analüüside tulemustest, täiendavat tekstilist informatsiooni, jooniseid ja tabeleid. Jooniste ja tabelite juures on kasutusel indeksid, mis on seotud alaosa numeratsiooniga. Käesolevast analüüsist leiab järgmisi tabeleid ja jooniseid:

  • Tabel kirjeldava statistika ning tulemuste jaotustega üle erinevate grupeerivate tunnuste (nt aasta, sugu, jne);
  • Proportsioonide joonisel on visuaalselt kajastatud gruppidevahelisi erinevusi (nt eksami sooritajad ja mittesooritajad);
  • Histogramm kujutab riigieksamite tulemuste jaotust ka grupeeriva(te) tunnus(t)e lõikes;
  • Joonis millele on kantud usaldusvahemikud, võimaldab jälgida, kas vaadeldavate gruppide vahel ilmnevad antud usaldusnivool statistiliselt olulised erinevused. Enamasti on gruppide vahel, mille usaldusvahemikud ei kattu, sellel usaldusnivool statistiliselt olulised erinevused. Keskmiste tulemuste võrdluse test on tulemuste tõlgendamisel küll olulisem kui joonis, kuid joonis annab esmase visuaalse ülevaate erinevuste ulatusest;
  • Keskmiste tulemuste võrdlus sisaldab statistiliste testide tulemusi, mis on esitatud tabelina;
  • Tulemuste muutumine ajas näitab, kuivõrd on riigieksamite tulemused muutunud mingis grupis (nt maakonnas) erinevate aastate jooksul. Punkt noole algusotsas tähistab algseisu ning noole lõpp-punkt lõppseisu ehk tulemuse asukohta järgmisel aastal. Noolt ei ole kuvatud grupil siis, kui puudub mingi kuvamiseks vajalik eksamitulemus.

2. Analüüside tulemused

2.1. Üldine statistika

Eesti keel teise keelena põhikooli eksami sooritajaid oli:

    1. aastal 2831 õpilast;
    1. aastal 2869 õpilast;
    1. aastal 1264 õpilast;
    1. aastal 3233 õpilast.

Juba ainuüksi eksamisooritajate arvu muutusega on mingil määral võimalik seletada eesti keel teise keelena põhikooli eksami keskmiste tulemuste erinevusi:

    1. ja 2019. aasta keskmised tulemused olid omavahel sarnased ja madalamad kui 2020. aasta keskmine tulemus, vastavalt 68,63 (2018) ja 69,06 (2019) punkti;
  • kõige kõrgem keskmine tulemus oli 2020. aastal (73,08 punkti);
    1. aasta keskmine eesti keel teise keelena eksami tulemus oli madalam kui kõik eelmiste aastate tulemused (64,71 punkti).

Erinevused olid statistiliselt olulised ning efektisuurused pigem mõõdukad, d > 0.10. Võrdlemisel on oluline arvesse võtta, et 2020. aastal ei olnud eksami sooritamine kohustuslik.

Nagu eespool juba viidatud, võib üks võimalikke põhjusi sellele, et 2020. aasta keskmine eksamitulemus oli kõrgem kui kahel varasemal aastal see, et mõned õpilased olid motiveeritumad eksamit, hoolimata selle vabatahtlikkusest, siiski sooritama. Näiteks et tõendada oma keeletaset, mis võib olla oluline kas edaspidise haridustee jätkamises eesti õppekeelega koolis või kodakondsuse taotlemiseks. See hüpoteetiline seletus tuleks muidugi täpsemate uuringutega kinnitada.

Tabel 2.1

N Keskmine Standardhälve Mediaan Min Max Standardviga AUP ÜUP
2018 2831 68.63 25.06 76 2 100 0.47 67.71 69.56
2019 2869 69.06 23.77 75 9 100 0.44 68.19 69.93
2020 1264 73.08 19.42 76 10 100 0.55 72.01 74.15
2021 3233 64.71 24.78 70 9 100 0.44 63.86 65.57

Histogrammid 2.1

Joonis usaldusvahemikega 2.1

Keskmiste tulemuste võrdlus 2.1

Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 - 2019 0.907 -0.018 -0.070 0.034
2018 - 2020 0.000 -0.185 -0.252 -0.119
2018 - 2021 0.000 0.163 0.113 0.214
2019 - 2020 0.000 -0.168 -0.234 -0.101
2019 - 2021 0.000 0.181 0.131 0.232
2020 - 2021 0.000 0.349 0.284 0.414

2.2. Võrdlus soo järgi

Igal aastal on eksamit sooritavaid poise ja tüdrukuid olnud ligikaudu võrdselt:

    1. ja 2019. aastal oli poisse 49% ja tüdrukuid 51%;
    1. aastal oli poisse 47% ja tüdrukuid 53%;
    1. aastal oli poisse 51% ja tüdrukuid 49%.

Tüdrukute keskmine sooritus oli kõigil neljal aastal keskmiselt kõrgem kui poistel. See vahe on kõigil aastatel hinnanguliselt vähemalt 7 punkti, millele vastab umbes üks aasta keskmist õppimist. Poiste tulemused paranesid aastatel 2018 - 2020 ning langesid seejärel 2021. aastal statistiliselt oluliselt võrreldes 2020. aastaga (umbes 10 punkti, millele vastab umbes poolteist aastat õppimist). Tüdrukute tulemused aastatel 2018 - 2020 ei erinenud statistiliselt oluliselt, küll aga langesid ka 2021. aastal.

Tabel 2.2

Aasta Sugu N % Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
2018 Mees 1387 48.99 61.79 25.56 0.69 66 2 100 60.44 63.14
2018 Naine 1444 51.01 75.21 22.70 0.60 84 7 100 74.03 76.39
2019 Mees 1404 48.94 63.64 24.22 0.65 68 10 100 62.37 64.91
2019 Naine 1465 51.06 74.26 22.12 0.58 82 9 100 73.12 75.40
2020 Mees 597 47.23 69.00 19.28 0.79 69 10 100 67.45 70.55
2020 Naine 667 52.77 76.72 18.81 0.73 81 20 100 75.29 78.15
2021 Mees 1664 51.47 59.36 25.26 0.62 62 9 100 58.14 60.58
2021 Naine 1569 48.53 70.39 22.95 0.58 77 12 100 69.25 71.53

Histogrammid 2.2

Joonis usaldusvahemikega 2.2

Keskmiste tulemuste võrdlus 2.2

Sugu Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
Mees (2018 - 2019) 0.036 -0.079 -0.154 -0.005
Mees (2018 - 2020) 0.000 -0.310 -0.406 -0.214
Mees (2018 - 2021) 0.008 0.104 0.033 0.175
Mees (2019 - 2020) 0.000 -0.230 -0.326 -0.134
Mees (2019 - 2021) 0.000 0.184 0.113 0.255
Mees (2020 - 2021) 0.000 0.414 0.320 0.508
Naine (2018 - 2019) 0.330 0.041 -0.032 0.114
Naine (2018 - 2020) 0.330 -0.065 -0.157 0.027
Naine (2018 - 2021) 0.000 0.207 0.135 0.278
Naine (2019 - 2020) 0.070 -0.106 -0.197 -0.014
Naine (2019 - 2021) 0.000 0.166 0.095 0.237
Naine (2020 - 2021) 0.000 0.272 0.181 0.362
Aasta Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 (Mees - Naine) 0.000 -0.576 -0.650 -0.502
2019 (Mees - Naine) 0.000 -0.456 -0.529 -0.382
2020 (Mees - Naine) 0.000 -0.331 -0.442 -0.221
2021 (Mees - Naine) 0.000 -0.473 -0.543 -0.404

2.3. Linna- ja maapiirkonna koolides õppivate õpilaste võrdlus

Jagamine linna- ja maapiirkondade koolideks toimus omavalitsuse nime alusel. Koolid, mille omavalitsuse nimes sisaldus sõna “linn”, liigitati linnapiirkonna koolideks ning kõik ülejäänud koolid arvati maapiirkondade koolideks.

Maapiirkonna koolide õpilasi oli kõigil aastatel linnapiirkonna koolide õpilastega võrreldes vähe, hinnanguliselt 6-8% õpilaskonnast. Linna- ja maapiirkonna koolide õpilaste keskmised tulemused ei olnud statistiliselt oluliselt erinevad ühelgi aastal. Linnapiirkonna koolide tulemused varieerusid 65-73 punkti vahel, maapiirkonna koolide eksamitulemused 67-74 punkti vahel. Linnapiirkonna koolide õpilaste tulemused paranesid aastatel 2019 - 2020, kuid 2021. aastal leidis aset statistiliselt oluline langus.

Tabel 2.3

Aasta Kooli koht N % Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
2018 linn 2619 92.54 68.50 25.23 0.49 76.0 2 100 67.54 69.46
2018 maa 211 7.46 70.16 22.83 1.57 76.0 7 99 67.08 73.24
2019 linn 2679 93.38 69.24 23.67 0.46 75.0 9 100 68.34 70.14
2019 maa 190 6.62 66.51 24.94 1.81 72.5 12 100 62.96 70.06
2020 linn 1177 93.12 72.98 19.42 0.57 76.0 10 100 71.86 74.10
2020 maa 87 6.88 74.46 19.38 2.08 79.0 22 99 70.38 78.54
2021 linn 3026 93.60 64.58 24.88 0.45 70.0 9 100 63.70 65.46
2021 maa 207 6.40 66.74 23.30 1.62 74.0 9 98 63.56 69.92

Histogrammid 2.3

Joonis usaldusvahemikega 2.3

Keskmiste tulemuste võrdlus 2.3

Võrdlus Kooli piirkond P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
(2018 - 2019) linn 0.262 -0.031 -0.085 0.023
(2018 - 2020) linn 0.000 -0.187 -0.255 -0.118
(2018 - 2021) linn 0.000 0.164 0.111 0.216
(2019 - 2020) linn 0.000 -0.156 -0.224 -0.087
(2019 - 2021) linn 0.000 0.195 0.143 0.247
(2020 - 2021) linn 0.000 0.350 0.283 0.418
(2018 - 2019) maa 0.511 0.152 -0.044 0.348
(2018 - 2020) maa 0.511 -0.179 -0.429 0.070
(2018 - 2021) maa 0.511 0.143 -0.049 0.335
(2019 - 2020) maa 0.063 -0.332 -0.585 -0.078
(2019 - 2021) maa 0.924 -0.010 -0.206 0.187
(2020 - 2021) maa 0.063 0.322 0.072 0.573
Aasta Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 (linn - maa) 0.333 -0.069 -0.210 0.071
2019 (linn - maa) 0.129 0.114 -0.033 0.261
2020 (linn - maa) 0.577 -0.062 -0.280 0.156
2021 (linn - maa) 0.209 -0.090 -0.231 0.051

2.4. Ülevaade maakondade kaupa

Järgnevalt esitame tabelid ja graafikud eesti keel teise keelena põhikooli eksamite keskmistest tulemustest maakondade kaupa. Võrdlemisel tuleks tähele panna ka eksamisooritajate arvusid, sest väiksema eksamisooritajate arvuga maakondades on muutused suuremad, sest vaid mõne üksiku tugeva õpilase juurdetulek või väljajäämine muudaks tulemusi märgatavalt. Keskmise tulemuse määramise viga on pöördvõrdeline õpilaste arvu ruutjuurega. Siit leiab ainult need maakondade tulemused, kus igal aastal oli vähemalt viis eksamisooritajat.

Kõigis maakondades ei olnudki eesti keel teise keelena põhikooli eksami sooritajaid või oli neid vähe. Õpilaste vähesusest tingituna võib aastatel 2018-2021 märgata tugevat tulemuste varieerumist. Mõnes maakonnas võisid tulemused kord tõusta, kord langeda.Samas on aga enamikes maakondades aastatel 2018 kuni 2021 aset eidnud tulemuste langus. Suuremate osavõtjate arvudega maakonnad, kus Eestis õpitakse eesti keelt teise keelena, on teatavasti Harjumaa ja Ida-Virumaa. Neis mõlemas maakonnas toimus ajavahemikus 2018-2021 õpilaste keskmistes eksamitulemustes langus.

Tulemuste muutumine ajas 2.4

Tabel 2.4

Aasta Maakond N Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
2018 Harju maakond 1583 71.18 24.41 0.61 79 2 100 69.98 72.38
2019 Harju maakond 1644 71.35 22.69 0.56 78 11 100 70.25 72.45
2020 Harju maakond 828 74.12 19.02 0.66 77 10 100 72.83 75.41
2021 Harju maakond 1886 66.8 23.78 0.55 72.5 9 100 65.72 67.88
2018 Ida-Viru maakond 967 62.42 25.82 0.83 66 9 100 60.79 64.05
2019 Ida-Viru maakond 971 63.63 24.84 0.8 67 9 100 62.06 65.2
2020 Ida-Viru maakond 325 69.32 19.84 1.1 71 19 100 67.16 71.48
2021 Ida-Viru maakond 1019 57.85 25.67 0.8 58 9 99 56.28 59.42
2018 Lääne maakond 8 88.25 7.67 2.71 90 71 95 82.94 93.56
2019 Lääne maakond 8 73.25 9.15 3.23 72 60 90 66.92 79.58
2020 Lääne maakond 6 66.5 19.98 8.16 65 33 89 50.51 82.49
2021 Lääne maakond 7 83.86 9.55 3.61 85 69 94 76.78 90.94
2018 Lääne-Viru maakond 31 72.35 22.73 4.08 81 11 97 64.35 80.35
2019 Lääne-Viru maakond 30 77.63 23.39 4.27 87 21 99 69.26 86
2020 Lääne-Viru maakond 17 71.41 17.91 4.34 73 35 96 62.9 79.92
2021 Lääne-Viru maakond 23 74.52 17.14 3.57 80 20 91 67.52 81.52
2018 Pärnu maakond 39 74.44 24.43 3.91 85 26 100 66.78 82.1
2019 Pärnu maakond 35 71.49 24.35 4.12 84 25 100 63.41 79.57
2020 Pärnu maakond 14 75.21 14.01 3.74 77 41 96 67.88 82.54
2021 Pärnu maakond 54 70.72 24.55 3.34 80 12 98 64.17 77.27
2018 Tartu maakond 148 76.86 21.16 1.74 85 14 100 73.45 80.27
2019 Tartu maakond 138 77.96 22.12 1.88 87 17 100 74.28 81.64
2020 Tartu maakond 59 79.88 20.26 2.64 87 12 100 74.71 85.05
2021 Tartu maakond 186 77.52 20.97 1.54 85.5 12 99 74.5 80.54
2018 Valga maakond 39 73.44 21.29 3.41 79 7 98 66.76 80.12
2019 Valga maakond 29 73.66 17.6 3.27 76 39 100 67.25 80.07
2020 Valga maakond 13 74.08 22.25 6.17 79 22 99 61.99 86.17
2021 Valga maakond 42 67.62 24.5 3.78 75.5 16 95 60.21 75.03

Histogrammid 2.4

2.5. Ülevaade omavalitsuste kaupa

Järgnevalt vaatame tabeleid ja graafikuid eesti keel teise keelena põhikooli eksami tulemustest erinevate omavalitsuste kaupa. Siit leiab vaid neid omavalitsuste tulemusi, kus igal aastal oli vähemalt viis eksamisooritajat.

Kuna meie omavalitsused on reeglina väikesed, nii et ka mõne üksiku tugeva või nõrgema õpilase juurdetulek või ärajäämine võib tulemust tugevasti muuta, siis sellest tingituna näemegi aastatel 2018 - 2021 suurt omavalitsuste tulemuste varieerumist. Mõnes omavalitsuses võisid tulemused nii tõusta kui langeda. Samas kumab tulemustest siiski läbi ka aastate 2018 – 2021 üldine trend, kus pea kõigis omavalitsustes on aset leidnud langus.

Tulemuste muutumine ajas 2.5

Tabel 2.5

Omavalitsus Aasta N Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
Anija vald 2018 7 78.57 20.12 7.61 80 39 97 63.65 93.49
Anija vald 2019 6 90.5 6.44 2.63 92 79 97 85.35 95.65
Anija vald 2020 7 91.86 6.62 2.5 96 82 98 86.96 96.76
Anija vald 2021 11 82.91 11.64 3.51 84 66 97 76.03 89.79
Haapsalu linn 2018 8 88.25 7.67 2.71 90 71 95 82.94 93.56
Haapsalu linn 2019 8 73.25 9.15 3.23 72 60 90 66.92 79.58
Haapsalu linn 2020 6 66.5 19.98 8.16 65 33 89 50.51 82.49
Haapsalu linn 2021 7 83.86 9.55 3.61 85 69 94 76.78 90.94
Jõhvi vald 2018 60 73.32 23.14 2.99 79.5 21 99 67.46 79.18
Jõhvi vald 2019 53 66.91 28.34 3.89 76 12 100 59.29 74.53
Jõhvi vald 2020 27 75.63 20.95 4.03 83 37 99 67.73 83.53
Jõhvi vald 2021 41 82.37 12.08 1.89 85 47 98 78.67 86.07
Keila linn 2018 17 58.06 22.5 5.46 57 22 96 47.36 68.76
Keila linn 2019 23 61.3 28.31 5.9 72 17 100 49.74 72.86
Keila linn 2020 9 72.33 20.11 6.7 71 34 96 59.2 85.46
Keila linn 2021 18 52.94 31.11 7.33 54.5 14 98 38.57 67.31
Kohtla-Järve linn 2018 274 60.62 26.61 1.61 62.5 10 100 57.46 63.78
Kohtla-Järve linn 2019 280 66.72 23.71 1.42 71 13 100 63.94 69.5
Kohtla-Järve linn 2020 90 66.18 20.11 2.12 65 21 100 62.02 70.34
Kohtla-Järve linn 2021 298 59.14 25.4 1.47 61.5 14 98 56.26 62.02
Lääne-Harju vald 2018 24 68.38 22.13 4.52 65.5 24 98 59.52 77.24
Lääne-Harju vald 2019 23 66.74 21.29 4.44 72 25 98 58.04 75.44
Lääne-Harju vald 2020 9 74.56 15.58 5.19 78 52 98 64.39 84.73
Lääne-Harju vald 2021 24 46.04 22.79 4.65 48 9 96 36.93 55.15
Maardu linn 2018 95 53.91 27.62 2.83 49 9 100 48.36 59.46
Maardu linn 2019 105 55.79 25.57 2.5 55 12 99 50.89 60.69
Maardu linn 2020 71 65.56 20.08 2.38 65 20 100 60.9 70.22
Maardu linn 2021 128 61.09 24.6 2.17 67.5 11 99 56.84 65.34
Narva linn 2018 476 62.18 26.41 1.21 66 9 100 59.81 64.55
Narva linn 2019 480 62.46 25.43 1.16 65 9 100 60.19 64.73
Narva linn 2020 147 70.52 18.82 1.55 74 20 100 67.48 73.56
Narva linn 2021 531 57.06 26.13 1.13 57 9 99 54.85 59.27
Narva-Jõesuu linn 2018 30 52.77 26.21 4.78 48.5 11 98 43.4 62.14
Narva-Jõesuu linn 2019 20 61.35 24.37 5.45 61 20 100 50.67 72.03
Narva-Jõesuu linn 2020 9 63.33 27.64 9.21 65 31 94 45.28 81.38
Narva-Jõesuu linn 2021 20 47.95 25.24 5.64 42.5 12 92 36.9 59
Pärnu linn 2018 39 74.44 24.43 3.91 85 26 100 66.78 82.1
Pärnu linn 2019 35 71.49 24.35 4.12 84 25 100 63.41 79.57
Pärnu linn 2020 13 75.69 14.46 4.01 77 41 96 67.83 83.55
Pärnu linn 2021 54 70.72 24.55 3.34 80 12 98 64.17 77.27
Rakvere linn 2018 11 75.36 16.39 4.94 82 43 91 65.68 85.04
Rakvere linn 2019 8 78.62 22.78 8.06 91.5 35 97 62.82 94.42
Sillamäe linn 2018 97 66.37 20.03 2.03 68 21 99 62.39 70.35
Sillamäe linn 2019 108 60.66 23.26 2.24 62.5 17 100 56.27 65.05
Sillamäe linn 2020 50 69.44 19.52 2.76 74 19 98 64.03 74.85
Sillamäe linn 2021 97 49.57 23.9 2.43 46 13 93 44.81 54.33
Tallinn 2018 1425 72.66 23.71 0.63 81 2 100 71.43 73.89
Tallinn 2019 1467 72.62 22.01 0.57 79 11 100 71.5 73.74
Tallinn 2020 728 74.7 18.78 0.7 77 10 100 73.33 76.07
Tallinn 2021 1688 67.63 23.45 0.57 73 9 100 66.51 68.75
Tapa vald 2018 11 69.09 29.34 8.85 82 11 97 51.74 86.44
Tapa vald 2019 10 82.7 22.11 6.99 94.5 39 99 69 96.4
Tapa vald 2020 13 67.38 17.94 4.97 70 35 93 57.64 77.12
Tapa vald 2021 20 73.45 18.04 4.03 78.5 20 91 65.55 81.35
Tartu linn 2018 130 77.93 20.79 1.82 86.5 14 100 74.36 81.5
Tartu linn 2019 124 80.74 20.04 1.8 88 19 100 77.21 84.27
Tartu linn 2020 51 82.08 20.24 2.83 90 12 100 76.53 87.63
Tartu linn 2021 171 79.4 19.08 1.46 86 21 99 76.54 82.26
Valga vald 2018 38 73.08 21.45 3.48 79 7 98 66.26 79.9
Valga vald 2019 29 73.66 17.6 3.27 76 39 100 67.25 80.07
Valga vald 2020 13 74.08 22.25 6.17 79 22 99 61.99 86.17
Valga vald 2021 42 67.62 24.5 3.78 75.5 16 95 60.21 75.03

2.6. Põhikooli eesti keel teise keelena lõpuhinnetel põhinevad võrdlused

Täiendavalt eksamitulemustele ja kooliga seotud tunnustele lisati Haridus- ja Noorteameti poolt andmestikule põhikooliastme eesti keele lõpuhinded. Järgnevalt on kirjeldatud hinnete ja eksamitulemuste vahelisi seosed.

Analüüsidesse ei ole kaasatud neid eksamisooritajaid, kellel puudus eesti keel teise keelena hinne põhikooli lõpus.

Põhikoolis saadud eesti keel teise keelena lõpuhinnete põhjal moodustatud gruppidel põhinevates võrdlustes on näha, et ühe hindepalli tõusuga kaasneb märkimisväärne eksamitulemuse tõus. Seda trendi näeme igal aastal. Hinnete gruppide vahelised erinevused eksamipunktides on statistiliselt olulised. Kui analüüsist jätta välja õpilased, kelle lõpuhinne oli “2” (neid oli ligikaudu 1%), olid kõigi hinnete põhjal moodustatud gruppide puhul 2020. ja 2021. aasta eksamitulemused madalamad kui 2018. ja 2019. aastal. Erandina võib märgata “kolmeliste” grupi keskmise tulemuse paranemist aastal 2020 võrreldes 2019. aastaga.

Tabel 2.6

Aasta Eesti keel (PK) N % Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
2018 2 28 1.05 25.61 12.11 2.29 24.0 2 50 21.12 30.10
2018 3 1022 38.39 46.18 19.88 0.62 45.0 7 97 44.96 47.40
2018 4 976 36.66 75.37 16.26 0.52 80.0 23 99 74.35 76.39
2018 5 636 23.89 93.08 5.96 0.24 95.0 53 100 92.61 93.55
2019 2 18 0.69 31.33 11.42 2.69 30.0 16 55 26.06 36.60
2019 3 1005 38.27 46.93 18.80 0.59 46.0 9 96 45.77 48.09
2019 4 976 37.17 74.73 15.37 0.49 77.0 17 99 73.77 75.69
2019 5 627 23.88 91.44 8.28 0.33 94.0 46 100 90.79 92.09
2020 2 1 0.09 33.00 NA NA 33.0 33 33 NA NA
2020 3 246 22.10 52.96 16.76 1.07 52.0 10 99 50.86 55.06
2020 4 518 46.54 69.26 15.54 0.68 70.0 24 99 67.93 70.59
2020 5 348 31.27 87.99 11.63 0.62 92.0 35 100 86.77 89.21
2021 2 32 1.20 23.41 8.30 1.47 21.5 12 43 20.53 26.29
2021 3 950 35.73 41.71 19.10 0.62 37.5 9 96 40.49 42.93
2021 4 998 37.53 66.64 19.24 0.61 69.0 13 98 65.44 67.84
2021 5 679 25.54 85.24 13.36 0.51 89.0 11 100 84.24 86.24

Histogrammid 2.6

Joonis usaldusvahemikega 2.6

Keskmiste tulemuste võrdlus 2.6

Eesti keel (PK) Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2 (2018 - 2019) 1.000 -0.352 -0.944 0.240
2 (2018 - 2021) 1.000 0.135 -0.372 0.642
2 (2019 - 2021) 0.591 0.487 -0.091 1.065
3 (2018 - 2019) 0.299 -0.046 -0.133 0.041
3 (2018 - 2020) 0.000 -0.416 -0.556 -0.277
3 (2018 - 2021) 0.000 0.274 0.186 0.363
3 (2019 - 2020) 0.000 -0.370 -0.510 -0.231
3 (2019 - 2021) 0.000 0.321 0.232 0.409
3 (2020 - 2021) 0.000 0.691 0.550 0.831
4 (2018 - 2019) 0.383 0.040 -0.049 0.128
4 (2018 - 2020) 0.000 0.376 0.269 0.482
4 (2018 - 2021) 0.000 0.537 0.448 0.625
4 (2019 - 2020) 0.000 0.336 0.230 0.443
4 (2019 - 2021) 0.000 0.497 0.409 0.586
4 (2020 - 2021) 0.006 0.161 0.055 0.267
5 (2018 - 2019) 0.075 0.100 -0.010 0.211
5 (2018 - 2020) 0.000 0.312 0.182 0.443
5 (2018 - 2021) 0.000 0.482 0.373 0.590
5 (2019 - 2020) 0.005 0.212 0.081 0.343
5 (2019 - 2021) 0.000 0.381 0.273 0.490
5 (2020 - 2021) 0.021 0.169 0.040 0.299
Aasta Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 (2 - 3) 0.000 -1.264 -1.640 -0.888
2018 (2 - 4) 0.000 -3.057 -3.435 -2.679
2018 (2 - 5) 0.000 -4.145 -4.528 -3.761
2018 (3 - 4) 0.000 -1.793 -1.885 -1.702
2018 (3 - 5) 0.000 -2.881 -2.989 -2.773
2018 (4 - 5) 0.000 -1.088 -1.189 -0.986
2019 (2 - 3) 0.000 -0.958 -1.424 -0.492
2019 (2 - 4) 0.000 -2.666 -3.134 -2.198
2019 (2 - 5) 0.000 -3.692 -4.164 -3.221
2019 (3 - 4) 0.000 -1.708 -1.799 -1.616
2019 (3 - 5) 0.000 -2.734 -2.842 -2.627
2019 (4 - 5) 0.000 -1.027 -1.128 -0.925
2020 (3 - 4) 0.000 -1.001 -1.154 -0.849
2020 (3 - 5) 0.000 -2.152 -2.318 -1.986
2020 (4 - 5) 0.000 -1.151 -1.288 -1.014
2021 (2 - 3) 0.000 -1.124 -1.477 -0.772
2021 (2 - 4) 0.000 -2.655 -3.010 -2.301
2021 (2 - 5) 0.000 -3.798 -4.157 -3.439
2021 (3 - 4) 0.000 -1.531 -1.623 -1.440
2021 (3 - 5) 0.000 -2.674 -2.780 -2.568
2021 (4 - 5) 0.000 -1.143 -1.241 -1.044

2.7. Põhikooli eesti keele lõpuhinnetel põhinevad võrdlused

Arvestatav hulk põhikooli eesti keel teise keelena eksamit sooritanud õpilasi olid koolis õppinud ka eesti keelt mitte-võõrkeelena. Järgnevalt on kirjeldatud põhikooli eesti keele hinde ja eksamitulemuste vahelised seosed.

Analüüsidesse ei ole kaasatud neid eksamisooritajaid, kellel puudus eesti keele hinne põhikooli lõpus. Statistiliste analüüside stabiilsuse tõstmiseks eemaldati andmestikust õpilased, kes said põhikooli eesti keele lõpuhindeks “1” või “2”. Analüüsidesse jäid vaid nende õpilaste andmeid, kelle lõpuhinded olid “3”, “4” või “5”.

Eesti keele lõpuhinnetele põhinevate gruppide võrdlustes on näha, et tõusule ühele hindepalli võrra vastab 6 kuni 20-punktine keskmise eksamitulemuse tõus. Küll aga võib 2020. aastal täheldada selles trendis erandit: eesti keele hindega “3” ja “4” õpilaste gruppide vahelised tulemused ei olnud statistiliselt oluliselt erinevad. Samuti näeme, et võrreldes varasemate aastatega on hinde “3” grupp väiksem võrreldes teiste gruppidega. See tähelepanek võib viidata tõsiasjale, et kui vastava põhikoolieksami sooritamine muutus vabatahtlikuks, võisid selle sooritamisest loobuda eelkõige hinde “3” saanud õpilased. Ühtlasi kinnitavad analüüsid, et:

  • “viieliste” grupis ei ole keskmine eksamitulemus aastate jooksul statistiliselt oluliselt muutunud;
  • “neljaliste” grupis langesid tulemused aastatel 2019 ja 2020, ehkki erinevused ei olnud statistiliselt olulised;
  • ehkki aastatel 2019 ja 2020 “kolmeliste” gruppide omavahelised tulemused ei erinenud, leidis 2021 aastal “kolmeliste” grupi keskmises eksamitulemuses aset statistiliselt oluline langus.

Tabel 2.7

Aasta Eesti keel (PK) N % Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
2018 3 37 22.84 63.03 25.20 4.14 74.0 15 98 54.92 71.14
2018 4 78 48.15 84.45 11.96 1.35 87.0 40 100 81.80 87.10
2018 5 47 29.01 94.00 5.50 0.80 95.0 70 100 92.43 95.57
2019 3 68 28.33 65.78 22.83 2.77 70.5 11 97 60.35 71.21
2019 4 104 43.33 87.74 8.16 0.80 89.0 58 100 86.17 89.31
2019 5 68 28.33 93.79 5.66 0.69 95.0 74 100 92.44 95.14
2020 3 20 14.18 73.45 17.35 3.88 77.0 39 96 65.85 81.05
2020 4 55 39.01 79.64 14.64 1.97 83.0 43 99 75.78 83.50
2020 5 66 46.81 91.44 6.22 0.77 92.5 67 100 89.93 92.95
2021 3 79 29.15 61.58 21.98 2.47 67.0 19 93 56.74 66.42
2021 4 118 43.54 76.97 16.07 1.48 82.0 25 99 74.07 79.87
2021 5 74 27.31 91.41 5.94 0.69 93.0 59 99 90.06 92.76

Histogrammid 2.7

Joonis usaldusvahemikega 2.7

Keskmiste tulemuste võrdlus 2.7

Eesti keel (PK) Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
3 (2018 - 2019) 0.709 -0.189 -0.590 0.212
3 (2018 - 2020) 0.050 -0.717 -1.263 -0.171
3 (2018 - 2021) 0.709 0.099 -0.292 0.490
3 (2019 - 2020) 0.153 -0.528 -1.028 -0.028
3 (2019 - 2021) 0.244 0.289 -0.036 0.614
3 (2020 - 2021) 0.007 0.816 0.323 1.309
4 (2018 - 2019) 0.262 -0.226 -0.521 0.068
4 (2018 - 2020) 0.181 0.331 -0.015 0.677
4 (2018 - 2021) 0.002 0.515 0.227 0.802
4 (2019 - 2020) 0.003 0.558 0.229 0.886
4 (2019 - 2021) 0.000 0.741 0.475 1.008
4 (2020 - 2021) 0.262 0.184 -0.137 0.504
5 (2018 - 2019) 1.000 0.014 -0.358 0.387
5 (2018 - 2020) 1.000 0.176 -0.199 0.551
5 (2018 - 2021) 1.000 0.178 -0.188 0.545
5 (2019 - 2020) 1.000 0.162 -0.177 0.501
5 (2019 - 2021) 1.000 0.164 -0.166 0.494
5 (2020 - 2021) 1.000 0.002 -0.330 0.335
Aasta Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 (3 - 4) 0.000 -1.474 -1.872 -1.075
2018 (3 - 5) 0.000 -2.131 -2.575 -1.687
2018 (4 - 5) 0.000 -0.657 -1.021 -0.293
2019 (3 - 4) 0.000 -1.511 -1.826 -1.196
2019 (3 - 5) 0.000 -1.927 -2.277 -1.578
2019 (4 - 5) 0.008 -0.416 -0.723 -0.110
2020 (3 - 4) 0.104 -0.426 -0.939 0.087
2020 (3 - 5) 0.000 -1.238 -1.742 -0.733
2020 (4 - 5) 0.000 -0.812 -1.173 -0.451
2021 (3 - 4) 0.000 -1.058 -1.348 -0.768
2021 (3 - 5) 0.000 -2.052 -2.385 -1.719
2021 (4 - 5) 0.000 -0.993 -1.288 -0.698

3. Eksami alaosade võrdlus

Eesti keel teise keelena põhikooli eksamil oli kõigil neljal vaatlusalusel aastal 5 alaosa:

  • lugemine,
  • kirjutamine,
  • kuulamine,
  • keele struktuurid,
  • kõnelemine.

Lugemises toimus 2020. aastal varasemate aastatega võrreldes oluline langus, kuid 2021. aastal tõusis lugemise keskmine tulemus jälle varasemale tasemele.

Ehkki 2020. aastal kirjutamisosa keskmine tulemus küll tõusis olulisel määral, langes see 2021. aastal eelmise aasta tulemusest madalamale, kuid mitte nii madalale, nagu see oli 2019 aastal.

Kuulamisosa tulemus oli parim 2018. aastal ning langes 2021. aastaks madalaimale tasemele.

Keelestruktuuride osa tulemused tõusid küll 2019. aastal, kuid langesid 2021. aastal madalaimale tasemele.

Suulise osa tulemused oild kõige kõrgemad 2020. aastal, kuid langesid 2021. aastaks madalaimale tasemele.

3.1. Lugemine

Ehkki 2020. aastal toimus lugemisosas varasemate aastatega võrreldes oluline langus, tõusis keskmine tulemus 2021. aastal tagasi languseelsele tasemele.

Tabel 3.1

Alatest Aasta N Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
Lugemine 2018 2828 14.59 5.79 0.11 17 0 20 14.37 14.81
Lugemine 2019 2869 14.53 5.16 0.10 16 0 20 14.33 14.73
Lugemine 2020 1264 13.66 5.11 0.14 14 0 20 13.39 13.93
Lugemine 2021 3232 14.84 5.82 0.10 18 0 20 14.64 15.04

Histogrammid 3.1

Joonis usaldusvahemikega 3.1

Keskmiste tulemuste võrdlus 3.1

Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 - 2019 0.976 0.011 -0.041 0.063
2018 - 2020 0.000 0.168 0.101 0.234
2018 - 2021 0.297 -0.045 -0.096 0.005
2019 - 2020 0.000 0.157 0.091 0.223
2019 - 2021 0.127 -0.056 -0.106 -0.006
2020 - 2021 0.000 -0.213 -0.278 -0.148

3.2. Kirjutamine

Ehkki 2020. aastal kirjutamisosa keskmine tulemus oluliselt tõusis, langes see 2021. aastal eelneva aastaga võrreldes, olles siiski pisut kõrgem kui 2019. aastal.

Tabel 3.2

Alatest Aasta N Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
Kirjutamine 2018 2828 11.48 6.78 0.13 13.5 0 20 11.23 11.73
Kirjutamine 2019 2869 10.49 6.30 0.12 11.5 0 20 10.25 10.73
Kirjutamine 2020 1264 14.22 4.45 0.13 15.0 0 20 13.97 14.47
Kirjutamine 2021 3232 10.96 6.20 0.11 12.0 0 20 10.74 11.18

Histogrammid 3.2

Joonis usaldusvahemikega 3.2

Keskmiste tulemuste võrdlus 4.2

Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 - 2019 0.000 0.159 0.107 0.211
2018 - 2020 0.000 -0.442 -0.508 -0.375
2018 - 2021 0.007 0.083 0.032 0.133
2019 - 2020 0.000 -0.601 -0.668 -0.534
2019 - 2021 0.015 -0.077 -0.127 -0.027
2020 - 2021 0.000 0.524 0.459 0.590

3.3. Kuulamine

Kuulamisosa tulemus oli parim 2018. aastal ning langes 2021. aastal madalaimale tasemele.

Tabel 3.3

Alatest Aasta N Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
Kuulamine 2018 2828 15.94 4.13 0.08 17.6 0.0 20 15.78 16.10
Kuulamine 2019 2869 15.52 4.45 0.08 16.8 0.0 20 15.36 15.68
Kuulamine 2020 1264 15.37 3.85 0.11 16.0 0.0 20 15.15 15.59
Kuulamine 2021 3232 13.74 4.51 0.08 14.4 2.4 20 13.58 13.90

Histogrammid 3.3

Joonis usaldusvahemikega 3.3

Keskmiste tulemuste võrdlus 3.3

Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 - 2019 0.002 0.096 0.044 0.148
2018 - 2020 0.001 0.131 0.064 0.197
2018 - 2021 0.000 0.510 0.459 0.561
2019 - 2020 0.731 0.035 -0.031 0.101
2019 - 2021 0.000 0.414 0.364 0.465
2020 - 2021 0.000 0.379 0.314 0.445

3.4. Keele struktuurid

Keelestruktuuride osa tulemused tõusid 2019. aastal ning langesid 2021. aastal madalaimale tasemele.

Tabel 3.4

Alatest Aasta N Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
Keele struktuur 2018 2828 11.56 5.40 0.10 12.0 0.0 20 11.36 11.76
Keele struktuur 2019 2869 13.25 4.89 0.09 14.4 0.0 20 13.07 13.43
Keele struktuur 2020 1264 13.17 4.30 0.12 13.6 0.8 20 12.93 13.41
Keele struktuur 2021 3232 10.56 4.99 0.09 10.4 0.0 20 10.38 10.74

Histogrammid 3.4

Joonis usaldusvahemikega 3.4

Keskmiste tulemuste võrdlus 3.4

Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 - 2019 0.000 -0.338 -0.390 -0.286
2018 - 2020 0.000 -0.323 -0.389 -0.256
2018 - 2021 0.000 0.200 0.150 0.251
2019 - 2020 0.971 0.015 -0.051 0.081
2019 - 2021 0.000 0.538 0.487 0.589
2020 - 2021 0.000 0.523 0.458 0.588

3.5. Kõnelemine

Suulise osa tulemused oild parimad 2020. aastal ning langesid 2021. aastal madalaimale tasemele.

Tabel 3.5

Alatest Aasta N Keskmine Standardhälve Standardviga Mediaan Min Max AUP ÜUP
Kõnelemine 2018 2825 15.13 4.96 0.09 17 0 20 14.95 15.31
Kõnelemine 2019 2856 15.30 5.02 0.09 17 0 20 15.12 15.48
Kõnelemine 2020 1257 16.71 3.70 0.10 18 2 20 16.51 16.91
Kõnelemine 2021 3221 14.66 5.16 0.09 16 0 20 14.48 14.84

Histogrammid 3.5

Joonis usaldusvahemikega 3.5

Keskmiste tulemuste võrdlus 3.5

Võrdlus P-väärtus Efektisuurus Efekti AUP Efekti ÜUP
2018 - 2019 0.577 -0.034 -0.086 0.018
2018 - 2020 0.000 -0.321 -0.388 -0.255
2018 - 2021 0.001 0.097 0.046 0.148
2019 - 2020 0.000 -0.287 -0.354 -0.221
2019 - 2021 0.000 0.131 0.081 0.181
2020 - 2021 0.000 0.418 0.353 0.484

4. Kokkuvõte

Eesti keel teise keelena põhikoolieksamit sooritas nimetatud neljal aastal iga aasta mõnevõrra erinev arv õpilasi. Seega oli 2018. aastal valimis 2831, 2019. aastal 2869, 2020. aastal 1264 ja 2021. aastal 3233 õpilast. Viimased arvud kajastavad ka asjaolu, et aastal 2020 oli eesti keel teise keelena põhikoolieksami sooritamine õpilastele vabatahtlik. Analüüside tulemused näitasid, et eesti keel teise keelena põhikooli lõpueksamite tulemused langesid 2021. aastal võrrelduna kõigi varasemate aastate tulemustega. See langus on arvestatavalt suur: hinnanguliselt 4 punkti. Aastal 2020 oli aga keskmine tulemus erandlikult kõrgem kui varasematel aastatel. Kas sooritasid seda need õpilased, kes olid motiveeritumad eksamit hoolimata selle vabatahtlikkusest sooritama? Võib oletada, et eksami sooritamise motiiviks võib olla vajadus dokumenteerida oma keeletaset, mis võib olla oluline edaspidise haridustee jätkamiseks eesti õppekeelega koolis või vajaliku komponendina kodakondsuse taotlemiseks. Paraku tuleks neid hüpoteese täiendavate uuringute abil kinnitada.

Tüdrukute keskmine tulemus oli kõigil neljal aastal kõrgem kui poistel (see vahe on kõigil aastatel olnud hinnanguliselt 7 punkti). Poiste tulemused paranesid aastatel 2018-2020 ning langesid 2021. aastal. Tüdrukute tulemused ei erinenud statistiliselt oluliselt aastatel 2018 - 2020 ja langesid 2021. aastal samuti. Kuid 2018. aastaga võrreldes on nii poiste kui tüdrukute tulemused 2021. aastal oluliselt langenud.

Linna- ja maapiirkonna koolide eksamisooritajate keskmiste tulemuste võrdlemine on keerukam, sest maapiirkonna koolide õpilasi oli valimis vähe (hinnanguliselt 6-8% koguvalimist) ja meil ei teki heaks võrdlusteks vajalikku täpsust. See asjaolu võib põhjendada ka statistiliselt oluliste erinevuste puudumist linna- ja maapiirkonna koolide õpilaste vahel. Maapiirkonna koolide õpilaste eksamitulemused ei erinenud vaadeldaval perioodil statistiliselt oluliselt, kuid linnapiirkonna koolide õpilaste tulemused paranesid küll aastatel 2019 - 2020, kuid langesid 2021. aastal jälle. Pea kõigis maakondades oli keskmine tulemus 2021. aastal madalam kui 2018. aastal. Harju- ja Ida-Virumaal, kus 2020/21 õppeaastal olid õpilased pandeemia tõttu distantsõppel kõige pikemalt, võis tulemustes märgata 2020. aastal eelmise aastaga võrreldes väiksest tõusu, kuid kogu 2018-2021 ajavahemikku vaadates on selgelt näha, et keskmised tulemused langesid kogu selle aja jooksul. Põhikooli lõpuhinnete põhjal saab väita et tulemused langesid pidevalt. Samuti võib täheldada, et ühe hindepalli tõusuga kaasneb reeglina märkimisväärne eksamitulemuse tõus.

Eesti keel teise keelena põhikooli eksam oli kõigil neljal vaatlusalusel aastal 5-osaline: lugemine, kirjutamine, kuulamine, keelestruktuurid ja kõnelemine. Lugemise osas oli 2020. aastal võrreldes varasemate aastatega täheldatav oluline langus, kuid 2021. aastal tõusis keskmine tulemus tagasi varasemale tasemele. Ehkki 2020. aastal kirjutamise alaosa keskmine tulemus oluliselt tõusis, langes see 2021. aastal 2020. aasta tulemusest madalamale, kuid 2021. aasta tulemus oli kõrgem kui 2019. aasta tulemus. Kuulamisosa tulemus oli kõige kõrgem 2018. aastal ning langes 2021. aastal madalaimale tasemele. Keelestruktuuride alaosa tulemused tõusid 2019. aastal ning langesid madalaimale tasemele 2021. aastal. Suulise osa tulemused olid kõige kõrgemad 2020. aastal ning langesid 2021. aastal madalaimale tasemele.

Kokkuvõttes on 2021. aastal eesti keele teise keelena põhikoolieksami tulemused, võrreldes varasemate aastatega, langenud. See langus võib olla tingitud paljudest teguritest, ent üheks oluliseks võib pidada koroonaga seotud muudatusi õppekorralduses. Käesoleva analüüsi aluseks olevad andmed ei võimalda paraku välja selgitada, kas keskmise tulemuse langus võis olla tingitud ainult pandeemiast. Samaväärselt võib põhjusi otsida ka teistest teguritest: näiteks ülesannete raskusastme erinevusest erinevatel aastatel; muutustest eksamikorralduses või eksami sooritamise olulisuse muutumisest õpilaste jaoks. 2020. aasta distantsõpe võis avaldada mõju ka järgnevale aastale; erinevad kohordiefektid; saavutatud keeletaseme dokumenteerimise olulisus õpilase tulevikuperspektiivist lähtudes jne.

Käesoleva analüüsiga tõstatuvad mitmed küsimused, mis väärivad tähelepanu jätku-uuringute näol. Esiteks oleks tarvilik välja selgitada, kui paljud õpilased ja mis põhjus(t)el loobusid eksami sooritamisest, eriti 2020. aastal. Eksamitulemuste langus aastal 2021 on küll ilmne, kuid ikka jääb vastamata küsimus: mis oleks juhtunud siis, kui 2020. aastal, kui pandeemia hakkas ulatuslikumalt igapäevaelu mõjutama, oleks eksami sooritamine olnud ikkagi kohustuslik? Kas hetkel andmetes täheldatava tõusu asemel juhtuks midagi muud? Kuivõrd üle aastate esineb erinevusi nii eksamiülesannetes kui ka eksamisooritajate kohortides, oleks tarvilik need potentsiaalsed mõjutegurid analüüsides arvesse võtta. Näiteks eksamisooritajate psühholoogilised omadused (õpihuvi ja -motivatsioon, distantsõppega kohanemine, jne). Käesoleva eksami puhul võib oluliseks osutuda ka keeletaseme saavutamise tõendamise olulisus osade õpilaste jaoks. Võib oletada, et 2020. aastal, kui eksami sooritamine ei olnud kohustuslik, võisid keeletaseme saavutamisest huvitatud õpilased olla motiveeritumad eksami tegemisest mitte loobumisest.