Käesoleva aruande eesmärk on anda võrdlev ülevaade põhikooli lõpus toimuva eesti keel teise keelena eksami tulemustest ajavahemikul 2018 kuni 2021. Analüüsis kasutatakse läbivalt õpilaste eksamite toortulemusi muutmata kujul, näiteks pole skoore standardiseeritud aastate lõikes. Lisaks eksamitulemustele ja kooliga seotud tunnustele lisati Haridus- ja Noorteameti poolt andmestikule eksamite sooritajate eesti keel teise keelena põhikooli lõpuhinded.
Analüüsi raporti ülesehitus on järgnev:
Käesolev analüüs hõlmab nii kirjeldava kui ka järeldava statistika vahendeid. Kirjeldava statistika alusel esitatakse tulemuste jaotused. Kui võimalik, on vastav teave pakutud nii tabeli kui ka joonisena (nt histogrammid või usaldusvahemikega keskmiste graafikud). Järeldava statistika vahendina on kasutatud statistilise olulisuse teste, gruppidevaheliste erinevuste võrdlemisel on lisatud ka efektisuuruste statistikud.
Soovime rõhutada, et käesolev analüüs annab ainult kirjeldava ülevaate eksamitulemustest üle vaadeldavate aastate. See ei võimalda antud juhul teha veel järeldusi erinevate faktorite (taustatunnuste) mõju kohta eksamitulemustele. Gruppidevahelised erinevused (või nende puudumine) annavad suuniseid, millistele teguritele võiksid tulevikus põhjuslikkust kinnitavad uuringudisainid keskenduda, et tuvastada nende tegurite mõju eksamitulemustele.
Tulemuste kokkuvõtetes ja võrdlustes on kasutatud alljärgnevaid tähiseid ja mõisteid:
Iga alaosa sisaldab kokkuvõtet analüüside tulemustest, täiendavat tekstilist informatsiooni, jooniseid ja tabeleid. Jooniste ja tabelite juures on kasutusel indeksid, mis on seotud alaosa numeratsiooniga. Käesolevast analüüsist leiab järgmisi tabeleid ja jooniseid:
Eesti keel teise keelena põhikooli eksami sooritajaid oli:
Juba ainuüksi eksamisooritajate arvu muutusega on mingil määral võimalik seletada eesti keel teise keelena põhikooli eksami keskmiste tulemuste erinevusi:
Erinevused olid statistiliselt olulised ning efektisuurused pigem mõõdukad, d > 0.10. Võrdlemisel on oluline arvesse võtta, et 2020. aastal ei olnud eksami sooritamine kohustuslik.
Nagu eespool juba viidatud, võib üks võimalikke põhjusi sellele, et 2020. aasta keskmine eksamitulemus oli kõrgem kui kahel varasemal aastal see, et mõned õpilased olid motiveeritumad eksamit, hoolimata selle vabatahtlikkusest, siiski sooritama. Näiteks et tõendada oma keeletaset, mis võib olla oluline kas edaspidise haridustee jätkamises eesti õppekeelega koolis või kodakondsuse taotlemiseks. See hüpoteetiline seletus tuleks muidugi täpsemate uuringutega kinnitada.
N | Keskmine | Standardhälve | Mediaan | Min | Max | Standardviga | AUP | ÜUP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2831 | 68.63 | 25.06 | 76 | 2 | 100 | 0.47 | 67.71 | 69.56 |
2019 | 2869 | 69.06 | 23.77 | 75 | 9 | 100 | 0.44 | 68.19 | 69.93 |
2020 | 1264 | 73.08 | 19.42 | 76 | 10 | 100 | 0.55 | 72.01 | 74.15 |
2021 | 3233 | 64.71 | 24.78 | 70 | 9 | 100 | 0.44 | 63.86 | 65.57 |
Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|
2018 - 2019 | 0.907 | -0.018 | -0.070 | 0.034 |
2018 - 2020 | 0.000 | -0.185 | -0.252 | -0.119 |
2018 - 2021 | 0.000 | 0.163 | 0.113 | 0.214 |
2019 - 2020 | 0.000 | -0.168 | -0.234 | -0.101 |
2019 - 2021 | 0.000 | 0.181 | 0.131 | 0.232 |
2020 - 2021 | 0.000 | 0.349 | 0.284 | 0.414 |
Igal aastal on eksamit sooritavaid poise ja tüdrukuid olnud ligikaudu võrdselt:
Tüdrukute keskmine sooritus oli kõigil neljal aastal keskmiselt kõrgem kui poistel. See vahe on kõigil aastatel hinnanguliselt vähemalt 7 punkti, millele vastab umbes üks aasta keskmist õppimist. Poiste tulemused paranesid aastatel 2018 - 2020 ning langesid seejärel 2021. aastal statistiliselt oluliselt võrreldes 2020. aastaga (umbes 10 punkti, millele vastab umbes poolteist aastat õppimist). Tüdrukute tulemused aastatel 2018 - 2020 ei erinenud statistiliselt oluliselt, küll aga langesid ka 2021. aastal.
Aasta | Sugu | N | % | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | Mees | 1387 | 48.99 | 61.79 | 25.56 | 0.69 | 66 | 2 | 100 | 60.44 | 63.14 |
2018 | Naine | 1444 | 51.01 | 75.21 | 22.70 | 0.60 | 84 | 7 | 100 | 74.03 | 76.39 |
2019 | Mees | 1404 | 48.94 | 63.64 | 24.22 | 0.65 | 68 | 10 | 100 | 62.37 | 64.91 |
2019 | Naine | 1465 | 51.06 | 74.26 | 22.12 | 0.58 | 82 | 9 | 100 | 73.12 | 75.40 |
2020 | Mees | 597 | 47.23 | 69.00 | 19.28 | 0.79 | 69 | 10 | 100 | 67.45 | 70.55 |
2020 | Naine | 667 | 52.77 | 76.72 | 18.81 | 0.73 | 81 | 20 | 100 | 75.29 | 78.15 |
2021 | Mees | 1664 | 51.47 | 59.36 | 25.26 | 0.62 | 62 | 9 | 100 | 58.14 | 60.58 |
2021 | Naine | 1569 | 48.53 | 70.39 | 22.95 | 0.58 | 77 | 12 | 100 | 69.25 | 71.53 |
Sugu | Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|---|
Mees | (2018 - 2019) | 0.036 | -0.079 | -0.154 | -0.005 |
Mees | (2018 - 2020) | 0.000 | -0.310 | -0.406 | -0.214 |
Mees | (2018 - 2021) | 0.008 | 0.104 | 0.033 | 0.175 |
Mees | (2019 - 2020) | 0.000 | -0.230 | -0.326 | -0.134 |
Mees | (2019 - 2021) | 0.000 | 0.184 | 0.113 | 0.255 |
Mees | (2020 - 2021) | 0.000 | 0.414 | 0.320 | 0.508 |
Naine | (2018 - 2019) | 0.330 | 0.041 | -0.032 | 0.114 |
Naine | (2018 - 2020) | 0.330 | -0.065 | -0.157 | 0.027 |
Naine | (2018 - 2021) | 0.000 | 0.207 | 0.135 | 0.278 |
Naine | (2019 - 2020) | 0.070 | -0.106 | -0.197 | -0.014 |
Naine | (2019 - 2021) | 0.000 | 0.166 | 0.095 | 0.237 |
Naine | (2020 - 2021) | 0.000 | 0.272 | 0.181 | 0.362 |
Aasta | Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|---|
2018 | (Mees - Naine) | 0.000 | -0.576 | -0.650 | -0.502 |
2019 | (Mees - Naine) | 0.000 | -0.456 | -0.529 | -0.382 |
2020 | (Mees - Naine) | 0.000 | -0.331 | -0.442 | -0.221 |
2021 | (Mees - Naine) | 0.000 | -0.473 | -0.543 | -0.404 |
Jagamine linna- ja maapiirkondade koolideks toimus omavalitsuse nime alusel. Koolid, mille omavalitsuse nimes sisaldus sõna “linn”, liigitati linnapiirkonna koolideks ning kõik ülejäänud koolid arvati maapiirkondade koolideks.
Maapiirkonna koolide õpilasi oli kõigil aastatel linnapiirkonna koolide õpilastega võrreldes vähe, hinnanguliselt 6-8% õpilaskonnast. Linna- ja maapiirkonna koolide õpilaste keskmised tulemused ei olnud statistiliselt oluliselt erinevad ühelgi aastal. Linnapiirkonna koolide tulemused varieerusid 65-73 punkti vahel, maapiirkonna koolide eksamitulemused 67-74 punkti vahel. Linnapiirkonna koolide õpilaste tulemused paranesid aastatel 2019 - 2020, kuid 2021. aastal leidis aset statistiliselt oluline langus.
Aasta | Kooli koht | N | % | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | linn | 2619 | 92.54 | 68.50 | 25.23 | 0.49 | 76.0 | 2 | 100 | 67.54 | 69.46 |
2018 | maa | 211 | 7.46 | 70.16 | 22.83 | 1.57 | 76.0 | 7 | 99 | 67.08 | 73.24 |
2019 | linn | 2679 | 93.38 | 69.24 | 23.67 | 0.46 | 75.0 | 9 | 100 | 68.34 | 70.14 |
2019 | maa | 190 | 6.62 | 66.51 | 24.94 | 1.81 | 72.5 | 12 | 100 | 62.96 | 70.06 |
2020 | linn | 1177 | 93.12 | 72.98 | 19.42 | 0.57 | 76.0 | 10 | 100 | 71.86 | 74.10 |
2020 | maa | 87 | 6.88 | 74.46 | 19.38 | 2.08 | 79.0 | 22 | 99 | 70.38 | 78.54 |
2021 | linn | 3026 | 93.60 | 64.58 | 24.88 | 0.45 | 70.0 | 9 | 100 | 63.70 | 65.46 |
2021 | maa | 207 | 6.40 | 66.74 | 23.30 | 1.62 | 74.0 | 9 | 98 | 63.56 | 69.92 |
Võrdlus | Kooli piirkond | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|---|
(2018 - 2019) | linn | 0.262 | -0.031 | -0.085 | 0.023 |
(2018 - 2020) | linn | 0.000 | -0.187 | -0.255 | -0.118 |
(2018 - 2021) | linn | 0.000 | 0.164 | 0.111 | 0.216 |
(2019 - 2020) | linn | 0.000 | -0.156 | -0.224 | -0.087 |
(2019 - 2021) | linn | 0.000 | 0.195 | 0.143 | 0.247 |
(2020 - 2021) | linn | 0.000 | 0.350 | 0.283 | 0.418 |
(2018 - 2019) | maa | 0.511 | 0.152 | -0.044 | 0.348 |
(2018 - 2020) | maa | 0.511 | -0.179 | -0.429 | 0.070 |
(2018 - 2021) | maa | 0.511 | 0.143 | -0.049 | 0.335 |
(2019 - 2020) | maa | 0.063 | -0.332 | -0.585 | -0.078 |
(2019 - 2021) | maa | 0.924 | -0.010 | -0.206 | 0.187 |
(2020 - 2021) | maa | 0.063 | 0.322 | 0.072 | 0.573 |
Aasta | Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|---|
2018 | (linn - maa) | 0.333 | -0.069 | -0.210 | 0.071 |
2019 | (linn - maa) | 0.129 | 0.114 | -0.033 | 0.261 |
2020 | (linn - maa) | 0.577 | -0.062 | -0.280 | 0.156 |
2021 | (linn - maa) | 0.209 | -0.090 | -0.231 | 0.051 |
Järgnevalt esitame tabelid ja graafikud eesti keel teise keelena põhikooli eksamite keskmistest tulemustest maakondade kaupa. Võrdlemisel tuleks tähele panna ka eksamisooritajate arvusid, sest väiksema eksamisooritajate arvuga maakondades on muutused suuremad, sest vaid mõne üksiku tugeva õpilase juurdetulek või väljajäämine muudaks tulemusi märgatavalt. Keskmise tulemuse määramise viga on pöördvõrdeline õpilaste arvu ruutjuurega. Siit leiab ainult need maakondade tulemused, kus igal aastal oli vähemalt viis eksamisooritajat.
Kõigis maakondades ei olnudki eesti keel teise keelena põhikooli eksami sooritajaid või oli neid vähe. Õpilaste vähesusest tingituna võib aastatel 2018-2021 märgata tugevat tulemuste varieerumist. Mõnes maakonnas võisid tulemused kord tõusta, kord langeda.Samas on aga enamikes maakondades aastatel 2018 kuni 2021 aset eidnud tulemuste langus. Suuremate osavõtjate arvudega maakonnad, kus Eestis õpitakse eesti keelt teise keelena, on teatavasti Harjumaa ja Ida-Virumaa. Neis mõlemas maakonnas toimus ajavahemikus 2018-2021 õpilaste keskmistes eksamitulemustes langus.
Aasta | Maakond | N | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | Harju maakond | 1583 | 71.18 | 24.41 | 0.61 | 79 | 2 | 100 | 69.98 | 72.38 |
2019 | Harju maakond | 1644 | 71.35 | 22.69 | 0.56 | 78 | 11 | 100 | 70.25 | 72.45 |
2020 | Harju maakond | 828 | 74.12 | 19.02 | 0.66 | 77 | 10 | 100 | 72.83 | 75.41 |
2021 | Harju maakond | 1886 | 66.8 | 23.78 | 0.55 | 72.5 | 9 | 100 | 65.72 | 67.88 |
2018 | Ida-Viru maakond | 967 | 62.42 | 25.82 | 0.83 | 66 | 9 | 100 | 60.79 | 64.05 |
2019 | Ida-Viru maakond | 971 | 63.63 | 24.84 | 0.8 | 67 | 9 | 100 | 62.06 | 65.2 |
2020 | Ida-Viru maakond | 325 | 69.32 | 19.84 | 1.1 | 71 | 19 | 100 | 67.16 | 71.48 |
2021 | Ida-Viru maakond | 1019 | 57.85 | 25.67 | 0.8 | 58 | 9 | 99 | 56.28 | 59.42 |
2018 | Lääne maakond | 8 | 88.25 | 7.67 | 2.71 | 90 | 71 | 95 | 82.94 | 93.56 |
2019 | Lääne maakond | 8 | 73.25 | 9.15 | 3.23 | 72 | 60 | 90 | 66.92 | 79.58 |
2020 | Lääne maakond | 6 | 66.5 | 19.98 | 8.16 | 65 | 33 | 89 | 50.51 | 82.49 |
2021 | Lääne maakond | 7 | 83.86 | 9.55 | 3.61 | 85 | 69 | 94 | 76.78 | 90.94 |
2018 | Lääne-Viru maakond | 31 | 72.35 | 22.73 | 4.08 | 81 | 11 | 97 | 64.35 | 80.35 |
2019 | Lääne-Viru maakond | 30 | 77.63 | 23.39 | 4.27 | 87 | 21 | 99 | 69.26 | 86 |
2020 | Lääne-Viru maakond | 17 | 71.41 | 17.91 | 4.34 | 73 | 35 | 96 | 62.9 | 79.92 |
2021 | Lääne-Viru maakond | 23 | 74.52 | 17.14 | 3.57 | 80 | 20 | 91 | 67.52 | 81.52 |
2018 | Pärnu maakond | 39 | 74.44 | 24.43 | 3.91 | 85 | 26 | 100 | 66.78 | 82.1 |
2019 | Pärnu maakond | 35 | 71.49 | 24.35 | 4.12 | 84 | 25 | 100 | 63.41 | 79.57 |
2020 | Pärnu maakond | 14 | 75.21 | 14.01 | 3.74 | 77 | 41 | 96 | 67.88 | 82.54 |
2021 | Pärnu maakond | 54 | 70.72 | 24.55 | 3.34 | 80 | 12 | 98 | 64.17 | 77.27 |
2018 | Tartu maakond | 148 | 76.86 | 21.16 | 1.74 | 85 | 14 | 100 | 73.45 | 80.27 |
2019 | Tartu maakond | 138 | 77.96 | 22.12 | 1.88 | 87 | 17 | 100 | 74.28 | 81.64 |
2020 | Tartu maakond | 59 | 79.88 | 20.26 | 2.64 | 87 | 12 | 100 | 74.71 | 85.05 |
2021 | Tartu maakond | 186 | 77.52 | 20.97 | 1.54 | 85.5 | 12 | 99 | 74.5 | 80.54 |
2018 | Valga maakond | 39 | 73.44 | 21.29 | 3.41 | 79 | 7 | 98 | 66.76 | 80.12 |
2019 | Valga maakond | 29 | 73.66 | 17.6 | 3.27 | 76 | 39 | 100 | 67.25 | 80.07 |
2020 | Valga maakond | 13 | 74.08 | 22.25 | 6.17 | 79 | 22 | 99 | 61.99 | 86.17 |
2021 | Valga maakond | 42 | 67.62 | 24.5 | 3.78 | 75.5 | 16 | 95 | 60.21 | 75.03 |
Järgnevalt vaatame tabeleid ja graafikuid eesti keel teise keelena põhikooli eksami tulemustest erinevate omavalitsuste kaupa. Siit leiab vaid neid omavalitsuste tulemusi, kus igal aastal oli vähemalt viis eksamisooritajat.
Kuna meie omavalitsused on reeglina väikesed, nii et ka mõne üksiku tugeva või nõrgema õpilase juurdetulek või ärajäämine võib tulemust tugevasti muuta, siis sellest tingituna näemegi aastatel 2018 - 2021 suurt omavalitsuste tulemuste varieerumist. Mõnes omavalitsuses võisid tulemused nii tõusta kui langeda. Samas kumab tulemustest siiski läbi ka aastate 2018 – 2021 üldine trend, kus pea kõigis omavalitsustes on aset leidnud langus.
Omavalitsus | Aasta | N | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anija vald | 2018 | 7 | 78.57 | 20.12 | 7.61 | 80 | 39 | 97 | 63.65 | 93.49 |
Anija vald | 2019 | 6 | 90.5 | 6.44 | 2.63 | 92 | 79 | 97 | 85.35 | 95.65 |
Anija vald | 2020 | 7 | 91.86 | 6.62 | 2.5 | 96 | 82 | 98 | 86.96 | 96.76 |
Anija vald | 2021 | 11 | 82.91 | 11.64 | 3.51 | 84 | 66 | 97 | 76.03 | 89.79 |
Haapsalu linn | 2018 | 8 | 88.25 | 7.67 | 2.71 | 90 | 71 | 95 | 82.94 | 93.56 |
Haapsalu linn | 2019 | 8 | 73.25 | 9.15 | 3.23 | 72 | 60 | 90 | 66.92 | 79.58 |
Haapsalu linn | 2020 | 6 | 66.5 | 19.98 | 8.16 | 65 | 33 | 89 | 50.51 | 82.49 |
Haapsalu linn | 2021 | 7 | 83.86 | 9.55 | 3.61 | 85 | 69 | 94 | 76.78 | 90.94 |
Jõhvi vald | 2018 | 60 | 73.32 | 23.14 | 2.99 | 79.5 | 21 | 99 | 67.46 | 79.18 |
Jõhvi vald | 2019 | 53 | 66.91 | 28.34 | 3.89 | 76 | 12 | 100 | 59.29 | 74.53 |
Jõhvi vald | 2020 | 27 | 75.63 | 20.95 | 4.03 | 83 | 37 | 99 | 67.73 | 83.53 |
Jõhvi vald | 2021 | 41 | 82.37 | 12.08 | 1.89 | 85 | 47 | 98 | 78.67 | 86.07 |
Keila linn | 2018 | 17 | 58.06 | 22.5 | 5.46 | 57 | 22 | 96 | 47.36 | 68.76 |
Keila linn | 2019 | 23 | 61.3 | 28.31 | 5.9 | 72 | 17 | 100 | 49.74 | 72.86 |
Keila linn | 2020 | 9 | 72.33 | 20.11 | 6.7 | 71 | 34 | 96 | 59.2 | 85.46 |
Keila linn | 2021 | 18 | 52.94 | 31.11 | 7.33 | 54.5 | 14 | 98 | 38.57 | 67.31 |
Kohtla-Järve linn | 2018 | 274 | 60.62 | 26.61 | 1.61 | 62.5 | 10 | 100 | 57.46 | 63.78 |
Kohtla-Järve linn | 2019 | 280 | 66.72 | 23.71 | 1.42 | 71 | 13 | 100 | 63.94 | 69.5 |
Kohtla-Järve linn | 2020 | 90 | 66.18 | 20.11 | 2.12 | 65 | 21 | 100 | 62.02 | 70.34 |
Kohtla-Järve linn | 2021 | 298 | 59.14 | 25.4 | 1.47 | 61.5 | 14 | 98 | 56.26 | 62.02 |
Lääne-Harju vald | 2018 | 24 | 68.38 | 22.13 | 4.52 | 65.5 | 24 | 98 | 59.52 | 77.24 |
Lääne-Harju vald | 2019 | 23 | 66.74 | 21.29 | 4.44 | 72 | 25 | 98 | 58.04 | 75.44 |
Lääne-Harju vald | 2020 | 9 | 74.56 | 15.58 | 5.19 | 78 | 52 | 98 | 64.39 | 84.73 |
Lääne-Harju vald | 2021 | 24 | 46.04 | 22.79 | 4.65 | 48 | 9 | 96 | 36.93 | 55.15 |
Maardu linn | 2018 | 95 | 53.91 | 27.62 | 2.83 | 49 | 9 | 100 | 48.36 | 59.46 |
Maardu linn | 2019 | 105 | 55.79 | 25.57 | 2.5 | 55 | 12 | 99 | 50.89 | 60.69 |
Maardu linn | 2020 | 71 | 65.56 | 20.08 | 2.38 | 65 | 20 | 100 | 60.9 | 70.22 |
Maardu linn | 2021 | 128 | 61.09 | 24.6 | 2.17 | 67.5 | 11 | 99 | 56.84 | 65.34 |
Narva linn | 2018 | 476 | 62.18 | 26.41 | 1.21 | 66 | 9 | 100 | 59.81 | 64.55 |
Narva linn | 2019 | 480 | 62.46 | 25.43 | 1.16 | 65 | 9 | 100 | 60.19 | 64.73 |
Narva linn | 2020 | 147 | 70.52 | 18.82 | 1.55 | 74 | 20 | 100 | 67.48 | 73.56 |
Narva linn | 2021 | 531 | 57.06 | 26.13 | 1.13 | 57 | 9 | 99 | 54.85 | 59.27 |
Narva-Jõesuu linn | 2018 | 30 | 52.77 | 26.21 | 4.78 | 48.5 | 11 | 98 | 43.4 | 62.14 |
Narva-Jõesuu linn | 2019 | 20 | 61.35 | 24.37 | 5.45 | 61 | 20 | 100 | 50.67 | 72.03 |
Narva-Jõesuu linn | 2020 | 9 | 63.33 | 27.64 | 9.21 | 65 | 31 | 94 | 45.28 | 81.38 |
Narva-Jõesuu linn | 2021 | 20 | 47.95 | 25.24 | 5.64 | 42.5 | 12 | 92 | 36.9 | 59 |
Pärnu linn | 2018 | 39 | 74.44 | 24.43 | 3.91 | 85 | 26 | 100 | 66.78 | 82.1 |
Pärnu linn | 2019 | 35 | 71.49 | 24.35 | 4.12 | 84 | 25 | 100 | 63.41 | 79.57 |
Pärnu linn | 2020 | 13 | 75.69 | 14.46 | 4.01 | 77 | 41 | 96 | 67.83 | 83.55 |
Pärnu linn | 2021 | 54 | 70.72 | 24.55 | 3.34 | 80 | 12 | 98 | 64.17 | 77.27 |
Rakvere linn | 2018 | 11 | 75.36 | 16.39 | 4.94 | 82 | 43 | 91 | 65.68 | 85.04 |
Rakvere linn | 2019 | 8 | 78.62 | 22.78 | 8.06 | 91.5 | 35 | 97 | 62.82 | 94.42 |
Sillamäe linn | 2018 | 97 | 66.37 | 20.03 | 2.03 | 68 | 21 | 99 | 62.39 | 70.35 |
Sillamäe linn | 2019 | 108 | 60.66 | 23.26 | 2.24 | 62.5 | 17 | 100 | 56.27 | 65.05 |
Sillamäe linn | 2020 | 50 | 69.44 | 19.52 | 2.76 | 74 | 19 | 98 | 64.03 | 74.85 |
Sillamäe linn | 2021 | 97 | 49.57 | 23.9 | 2.43 | 46 | 13 | 93 | 44.81 | 54.33 |
Tallinn | 2018 | 1425 | 72.66 | 23.71 | 0.63 | 81 | 2 | 100 | 71.43 | 73.89 |
Tallinn | 2019 | 1467 | 72.62 | 22.01 | 0.57 | 79 | 11 | 100 | 71.5 | 73.74 |
Tallinn | 2020 | 728 | 74.7 | 18.78 | 0.7 | 77 | 10 | 100 | 73.33 | 76.07 |
Tallinn | 2021 | 1688 | 67.63 | 23.45 | 0.57 | 73 | 9 | 100 | 66.51 | 68.75 |
Tapa vald | 2018 | 11 | 69.09 | 29.34 | 8.85 | 82 | 11 | 97 | 51.74 | 86.44 |
Tapa vald | 2019 | 10 | 82.7 | 22.11 | 6.99 | 94.5 | 39 | 99 | 69 | 96.4 |
Tapa vald | 2020 | 13 | 67.38 | 17.94 | 4.97 | 70 | 35 | 93 | 57.64 | 77.12 |
Tapa vald | 2021 | 20 | 73.45 | 18.04 | 4.03 | 78.5 | 20 | 91 | 65.55 | 81.35 |
Tartu linn | 2018 | 130 | 77.93 | 20.79 | 1.82 | 86.5 | 14 | 100 | 74.36 | 81.5 |
Tartu linn | 2019 | 124 | 80.74 | 20.04 | 1.8 | 88 | 19 | 100 | 77.21 | 84.27 |
Tartu linn | 2020 | 51 | 82.08 | 20.24 | 2.83 | 90 | 12 | 100 | 76.53 | 87.63 |
Tartu linn | 2021 | 171 | 79.4 | 19.08 | 1.46 | 86 | 21 | 99 | 76.54 | 82.26 |
Valga vald | 2018 | 38 | 73.08 | 21.45 | 3.48 | 79 | 7 | 98 | 66.26 | 79.9 |
Valga vald | 2019 | 29 | 73.66 | 17.6 | 3.27 | 76 | 39 | 100 | 67.25 | 80.07 |
Valga vald | 2020 | 13 | 74.08 | 22.25 | 6.17 | 79 | 22 | 99 | 61.99 | 86.17 |
Valga vald | 2021 | 42 | 67.62 | 24.5 | 3.78 | 75.5 | 16 | 95 | 60.21 | 75.03 |
Täiendavalt eksamitulemustele ja kooliga seotud tunnustele lisati Haridus- ja Noorteameti poolt andmestikule põhikooliastme eesti keele lõpuhinded. Järgnevalt on kirjeldatud hinnete ja eksamitulemuste vahelisi seosed.
Analüüsidesse ei ole kaasatud neid eksamisooritajaid, kellel puudus eesti keel teise keelena hinne põhikooli lõpus.
Põhikoolis saadud eesti keel teise keelena lõpuhinnete põhjal moodustatud gruppidel põhinevates võrdlustes on näha, et ühe hindepalli tõusuga kaasneb märkimisväärne eksamitulemuse tõus. Seda trendi näeme igal aastal. Hinnete gruppide vahelised erinevused eksamipunktides on statistiliselt olulised. Kui analüüsist jätta välja õpilased, kelle lõpuhinne oli “2” (neid oli ligikaudu 1%), olid kõigi hinnete põhjal moodustatud gruppide puhul 2020. ja 2021. aasta eksamitulemused madalamad kui 2018. ja 2019. aastal. Erandina võib märgata “kolmeliste” grupi keskmise tulemuse paranemist aastal 2020 võrreldes 2019. aastaga.
Aasta | Eesti keel (PK) | N | % | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2 | 28 | 1.05 | 25.61 | 12.11 | 2.29 | 24.0 | 2 | 50 | 21.12 | 30.10 |
2018 | 3 | 1022 | 38.39 | 46.18 | 19.88 | 0.62 | 45.0 | 7 | 97 | 44.96 | 47.40 |
2018 | 4 | 976 | 36.66 | 75.37 | 16.26 | 0.52 | 80.0 | 23 | 99 | 74.35 | 76.39 |
2018 | 5 | 636 | 23.89 | 93.08 | 5.96 | 0.24 | 95.0 | 53 | 100 | 92.61 | 93.55 |
2019 | 2 | 18 | 0.69 | 31.33 | 11.42 | 2.69 | 30.0 | 16 | 55 | 26.06 | 36.60 |
2019 | 3 | 1005 | 38.27 | 46.93 | 18.80 | 0.59 | 46.0 | 9 | 96 | 45.77 | 48.09 |
2019 | 4 | 976 | 37.17 | 74.73 | 15.37 | 0.49 | 77.0 | 17 | 99 | 73.77 | 75.69 |
2019 | 5 | 627 | 23.88 | 91.44 | 8.28 | 0.33 | 94.0 | 46 | 100 | 90.79 | 92.09 |
2020 | 2 | 1 | 0.09 | 33.00 | NA | NA | 33.0 | 33 | 33 | NA | NA |
2020 | 3 | 246 | 22.10 | 52.96 | 16.76 | 1.07 | 52.0 | 10 | 99 | 50.86 | 55.06 |
2020 | 4 | 518 | 46.54 | 69.26 | 15.54 | 0.68 | 70.0 | 24 | 99 | 67.93 | 70.59 |
2020 | 5 | 348 | 31.27 | 87.99 | 11.63 | 0.62 | 92.0 | 35 | 100 | 86.77 | 89.21 |
2021 | 2 | 32 | 1.20 | 23.41 | 8.30 | 1.47 | 21.5 | 12 | 43 | 20.53 | 26.29 |
2021 | 3 | 950 | 35.73 | 41.71 | 19.10 | 0.62 | 37.5 | 9 | 96 | 40.49 | 42.93 |
2021 | 4 | 998 | 37.53 | 66.64 | 19.24 | 0.61 | 69.0 | 13 | 98 | 65.44 | 67.84 |
2021 | 5 | 679 | 25.54 | 85.24 | 13.36 | 0.51 | 89.0 | 11 | 100 | 84.24 | 86.24 |
Eesti keel (PK) | Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|---|
2 | (2018 - 2019) | 1.000 | -0.352 | -0.944 | 0.240 |
2 | (2018 - 2021) | 1.000 | 0.135 | -0.372 | 0.642 |
2 | (2019 - 2021) | 0.591 | 0.487 | -0.091 | 1.065 |
3 | (2018 - 2019) | 0.299 | -0.046 | -0.133 | 0.041 |
3 | (2018 - 2020) | 0.000 | -0.416 | -0.556 | -0.277 |
3 | (2018 - 2021) | 0.000 | 0.274 | 0.186 | 0.363 |
3 | (2019 - 2020) | 0.000 | -0.370 | -0.510 | -0.231 |
3 | (2019 - 2021) | 0.000 | 0.321 | 0.232 | 0.409 |
3 | (2020 - 2021) | 0.000 | 0.691 | 0.550 | 0.831 |
4 | (2018 - 2019) | 0.383 | 0.040 | -0.049 | 0.128 |
4 | (2018 - 2020) | 0.000 | 0.376 | 0.269 | 0.482 |
4 | (2018 - 2021) | 0.000 | 0.537 | 0.448 | 0.625 |
4 | (2019 - 2020) | 0.000 | 0.336 | 0.230 | 0.443 |
4 | (2019 - 2021) | 0.000 | 0.497 | 0.409 | 0.586 |
4 | (2020 - 2021) | 0.006 | 0.161 | 0.055 | 0.267 |
5 | (2018 - 2019) | 0.075 | 0.100 | -0.010 | 0.211 |
5 | (2018 - 2020) | 0.000 | 0.312 | 0.182 | 0.443 |
5 | (2018 - 2021) | 0.000 | 0.482 | 0.373 | 0.590 |
5 | (2019 - 2020) | 0.005 | 0.212 | 0.081 | 0.343 |
5 | (2019 - 2021) | 0.000 | 0.381 | 0.273 | 0.490 |
5 | (2020 - 2021) | 0.021 | 0.169 | 0.040 | 0.299 |
Aasta | Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|---|
2018 | (2 - 3) | 0.000 | -1.264 | -1.640 | -0.888 |
2018 | (2 - 4) | 0.000 | -3.057 | -3.435 | -2.679 |
2018 | (2 - 5) | 0.000 | -4.145 | -4.528 | -3.761 |
2018 | (3 - 4) | 0.000 | -1.793 | -1.885 | -1.702 |
2018 | (3 - 5) | 0.000 | -2.881 | -2.989 | -2.773 |
2018 | (4 - 5) | 0.000 | -1.088 | -1.189 | -0.986 |
2019 | (2 - 3) | 0.000 | -0.958 | -1.424 | -0.492 |
2019 | (2 - 4) | 0.000 | -2.666 | -3.134 | -2.198 |
2019 | (2 - 5) | 0.000 | -3.692 | -4.164 | -3.221 |
2019 | (3 - 4) | 0.000 | -1.708 | -1.799 | -1.616 |
2019 | (3 - 5) | 0.000 | -2.734 | -2.842 | -2.627 |
2019 | (4 - 5) | 0.000 | -1.027 | -1.128 | -0.925 |
2020 | (3 - 4) | 0.000 | -1.001 | -1.154 | -0.849 |
2020 | (3 - 5) | 0.000 | -2.152 | -2.318 | -1.986 |
2020 | (4 - 5) | 0.000 | -1.151 | -1.288 | -1.014 |
2021 | (2 - 3) | 0.000 | -1.124 | -1.477 | -0.772 |
2021 | (2 - 4) | 0.000 | -2.655 | -3.010 | -2.301 |
2021 | (2 - 5) | 0.000 | -3.798 | -4.157 | -3.439 |
2021 | (3 - 4) | 0.000 | -1.531 | -1.623 | -1.440 |
2021 | (3 - 5) | 0.000 | -2.674 | -2.780 | -2.568 |
2021 | (4 - 5) | 0.000 | -1.143 | -1.241 | -1.044 |
Arvestatav hulk põhikooli eesti keel teise keelena eksamit sooritanud õpilasi olid koolis õppinud ka eesti keelt mitte-võõrkeelena. Järgnevalt on kirjeldatud põhikooli eesti keele hinde ja eksamitulemuste vahelised seosed.
Analüüsidesse ei ole kaasatud neid eksamisooritajaid, kellel puudus eesti keele hinne põhikooli lõpus. Statistiliste analüüside stabiilsuse tõstmiseks eemaldati andmestikust õpilased, kes said põhikooli eesti keele lõpuhindeks “1” või “2”. Analüüsidesse jäid vaid nende õpilaste andmeid, kelle lõpuhinded olid “3”, “4” või “5”.
Eesti keele lõpuhinnetele põhinevate gruppide võrdlustes on näha, et tõusule ühele hindepalli võrra vastab 6 kuni 20-punktine keskmise eksamitulemuse tõus. Küll aga võib 2020. aastal täheldada selles trendis erandit: eesti keele hindega “3” ja “4” õpilaste gruppide vahelised tulemused ei olnud statistiliselt oluliselt erinevad. Samuti näeme, et võrreldes varasemate aastatega on hinde “3” grupp väiksem võrreldes teiste gruppidega. See tähelepanek võib viidata tõsiasjale, et kui vastava põhikoolieksami sooritamine muutus vabatahtlikuks, võisid selle sooritamisest loobuda eelkõige hinde “3” saanud õpilased. Ühtlasi kinnitavad analüüsid, et:
Aasta | Eesti keel (PK) | N | % | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 3 | 37 | 22.84 | 63.03 | 25.20 | 4.14 | 74.0 | 15 | 98 | 54.92 | 71.14 |
2018 | 4 | 78 | 48.15 | 84.45 | 11.96 | 1.35 | 87.0 | 40 | 100 | 81.80 | 87.10 |
2018 | 5 | 47 | 29.01 | 94.00 | 5.50 | 0.80 | 95.0 | 70 | 100 | 92.43 | 95.57 |
2019 | 3 | 68 | 28.33 | 65.78 | 22.83 | 2.77 | 70.5 | 11 | 97 | 60.35 | 71.21 |
2019 | 4 | 104 | 43.33 | 87.74 | 8.16 | 0.80 | 89.0 | 58 | 100 | 86.17 | 89.31 |
2019 | 5 | 68 | 28.33 | 93.79 | 5.66 | 0.69 | 95.0 | 74 | 100 | 92.44 | 95.14 |
2020 | 3 | 20 | 14.18 | 73.45 | 17.35 | 3.88 | 77.0 | 39 | 96 | 65.85 | 81.05 |
2020 | 4 | 55 | 39.01 | 79.64 | 14.64 | 1.97 | 83.0 | 43 | 99 | 75.78 | 83.50 |
2020 | 5 | 66 | 46.81 | 91.44 | 6.22 | 0.77 | 92.5 | 67 | 100 | 89.93 | 92.95 |
2021 | 3 | 79 | 29.15 | 61.58 | 21.98 | 2.47 | 67.0 | 19 | 93 | 56.74 | 66.42 |
2021 | 4 | 118 | 43.54 | 76.97 | 16.07 | 1.48 | 82.0 | 25 | 99 | 74.07 | 79.87 |
2021 | 5 | 74 | 27.31 | 91.41 | 5.94 | 0.69 | 93.0 | 59 | 99 | 90.06 | 92.76 |
Eesti keel (PK) | Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|---|
3 | (2018 - 2019) | 0.709 | -0.189 | -0.590 | 0.212 |
3 | (2018 - 2020) | 0.050 | -0.717 | -1.263 | -0.171 |
3 | (2018 - 2021) | 0.709 | 0.099 | -0.292 | 0.490 |
3 | (2019 - 2020) | 0.153 | -0.528 | -1.028 | -0.028 |
3 | (2019 - 2021) | 0.244 | 0.289 | -0.036 | 0.614 |
3 | (2020 - 2021) | 0.007 | 0.816 | 0.323 | 1.309 |
4 | (2018 - 2019) | 0.262 | -0.226 | -0.521 | 0.068 |
4 | (2018 - 2020) | 0.181 | 0.331 | -0.015 | 0.677 |
4 | (2018 - 2021) | 0.002 | 0.515 | 0.227 | 0.802 |
4 | (2019 - 2020) | 0.003 | 0.558 | 0.229 | 0.886 |
4 | (2019 - 2021) | 0.000 | 0.741 | 0.475 | 1.008 |
4 | (2020 - 2021) | 0.262 | 0.184 | -0.137 | 0.504 |
5 | (2018 - 2019) | 1.000 | 0.014 | -0.358 | 0.387 |
5 | (2018 - 2020) | 1.000 | 0.176 | -0.199 | 0.551 |
5 | (2018 - 2021) | 1.000 | 0.178 | -0.188 | 0.545 |
5 | (2019 - 2020) | 1.000 | 0.162 | -0.177 | 0.501 |
5 | (2019 - 2021) | 1.000 | 0.164 | -0.166 | 0.494 |
5 | (2020 - 2021) | 1.000 | 0.002 | -0.330 | 0.335 |
Aasta | Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|---|
2018 | (3 - 4) | 0.000 | -1.474 | -1.872 | -1.075 |
2018 | (3 - 5) | 0.000 | -2.131 | -2.575 | -1.687 |
2018 | (4 - 5) | 0.000 | -0.657 | -1.021 | -0.293 |
2019 | (3 - 4) | 0.000 | -1.511 | -1.826 | -1.196 |
2019 | (3 - 5) | 0.000 | -1.927 | -2.277 | -1.578 |
2019 | (4 - 5) | 0.008 | -0.416 | -0.723 | -0.110 |
2020 | (3 - 4) | 0.104 | -0.426 | -0.939 | 0.087 |
2020 | (3 - 5) | 0.000 | -1.238 | -1.742 | -0.733 |
2020 | (4 - 5) | 0.000 | -0.812 | -1.173 | -0.451 |
2021 | (3 - 4) | 0.000 | -1.058 | -1.348 | -0.768 |
2021 | (3 - 5) | 0.000 | -2.052 | -2.385 | -1.719 |
2021 | (4 - 5) | 0.000 | -0.993 | -1.288 | -0.698 |
Eesti keel teise keelena põhikooli eksamil oli kõigil neljal vaatlusalusel aastal 5 alaosa:
Lugemises toimus 2020. aastal varasemate aastatega võrreldes oluline langus, kuid 2021. aastal tõusis lugemise keskmine tulemus jälle varasemale tasemele.
Ehkki 2020. aastal kirjutamisosa keskmine tulemus küll tõusis olulisel määral, langes see 2021. aastal eelmise aasta tulemusest madalamale, kuid mitte nii madalale, nagu see oli 2019 aastal.
Kuulamisosa tulemus oli parim 2018. aastal ning langes 2021. aastaks madalaimale tasemele.
Keelestruktuuride osa tulemused tõusid küll 2019. aastal, kuid langesid 2021. aastal madalaimale tasemele.
Suulise osa tulemused oild kõige kõrgemad 2020. aastal, kuid langesid 2021. aastaks madalaimale tasemele.
Ehkki 2020. aastal toimus lugemisosas varasemate aastatega võrreldes oluline langus, tõusis keskmine tulemus 2021. aastal tagasi languseelsele tasemele.
Alatest | Aasta | N | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lugemine | 2018 | 2828 | 14.59 | 5.79 | 0.11 | 17 | 0 | 20 | 14.37 | 14.81 |
Lugemine | 2019 | 2869 | 14.53 | 5.16 | 0.10 | 16 | 0 | 20 | 14.33 | 14.73 |
Lugemine | 2020 | 1264 | 13.66 | 5.11 | 0.14 | 14 | 0 | 20 | 13.39 | 13.93 |
Lugemine | 2021 | 3232 | 14.84 | 5.82 | 0.10 | 18 | 0 | 20 | 14.64 | 15.04 |
Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|
2018 - 2019 | 0.976 | 0.011 | -0.041 | 0.063 |
2018 - 2020 | 0.000 | 0.168 | 0.101 | 0.234 |
2018 - 2021 | 0.297 | -0.045 | -0.096 | 0.005 |
2019 - 2020 | 0.000 | 0.157 | 0.091 | 0.223 |
2019 - 2021 | 0.127 | -0.056 | -0.106 | -0.006 |
2020 - 2021 | 0.000 | -0.213 | -0.278 | -0.148 |
Ehkki 2020. aastal kirjutamisosa keskmine tulemus oluliselt tõusis, langes see 2021. aastal eelneva aastaga võrreldes, olles siiski pisut kõrgem kui 2019. aastal.
Alatest | Aasta | N | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kirjutamine | 2018 | 2828 | 11.48 | 6.78 | 0.13 | 13.5 | 0 | 20 | 11.23 | 11.73 |
Kirjutamine | 2019 | 2869 | 10.49 | 6.30 | 0.12 | 11.5 | 0 | 20 | 10.25 | 10.73 |
Kirjutamine | 2020 | 1264 | 14.22 | 4.45 | 0.13 | 15.0 | 0 | 20 | 13.97 | 14.47 |
Kirjutamine | 2021 | 3232 | 10.96 | 6.20 | 0.11 | 12.0 | 0 | 20 | 10.74 | 11.18 |
Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|
2018 - 2019 | 0.000 | 0.159 | 0.107 | 0.211 |
2018 - 2020 | 0.000 | -0.442 | -0.508 | -0.375 |
2018 - 2021 | 0.007 | 0.083 | 0.032 | 0.133 |
2019 - 2020 | 0.000 | -0.601 | -0.668 | -0.534 |
2019 - 2021 | 0.015 | -0.077 | -0.127 | -0.027 |
2020 - 2021 | 0.000 | 0.524 | 0.459 | 0.590 |
Kuulamisosa tulemus oli parim 2018. aastal ning langes 2021. aastal madalaimale tasemele.
Alatest | Aasta | N | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuulamine | 2018 | 2828 | 15.94 | 4.13 | 0.08 | 17.6 | 0.0 | 20 | 15.78 | 16.10 |
Kuulamine | 2019 | 2869 | 15.52 | 4.45 | 0.08 | 16.8 | 0.0 | 20 | 15.36 | 15.68 |
Kuulamine | 2020 | 1264 | 15.37 | 3.85 | 0.11 | 16.0 | 0.0 | 20 | 15.15 | 15.59 |
Kuulamine | 2021 | 3232 | 13.74 | 4.51 | 0.08 | 14.4 | 2.4 | 20 | 13.58 | 13.90 |
Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|
2018 - 2019 | 0.002 | 0.096 | 0.044 | 0.148 |
2018 - 2020 | 0.001 | 0.131 | 0.064 | 0.197 |
2018 - 2021 | 0.000 | 0.510 | 0.459 | 0.561 |
2019 - 2020 | 0.731 | 0.035 | -0.031 | 0.101 |
2019 - 2021 | 0.000 | 0.414 | 0.364 | 0.465 |
2020 - 2021 | 0.000 | 0.379 | 0.314 | 0.445 |
Keelestruktuuride osa tulemused tõusid 2019. aastal ning langesid 2021. aastal madalaimale tasemele.
Alatest | Aasta | N | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Keele struktuur | 2018 | 2828 | 11.56 | 5.40 | 0.10 | 12.0 | 0.0 | 20 | 11.36 | 11.76 |
Keele struktuur | 2019 | 2869 | 13.25 | 4.89 | 0.09 | 14.4 | 0.0 | 20 | 13.07 | 13.43 |
Keele struktuur | 2020 | 1264 | 13.17 | 4.30 | 0.12 | 13.6 | 0.8 | 20 | 12.93 | 13.41 |
Keele struktuur | 2021 | 3232 | 10.56 | 4.99 | 0.09 | 10.4 | 0.0 | 20 | 10.38 | 10.74 |
Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|
2018 - 2019 | 0.000 | -0.338 | -0.390 | -0.286 |
2018 - 2020 | 0.000 | -0.323 | -0.389 | -0.256 |
2018 - 2021 | 0.000 | 0.200 | 0.150 | 0.251 |
2019 - 2020 | 0.971 | 0.015 | -0.051 | 0.081 |
2019 - 2021 | 0.000 | 0.538 | 0.487 | 0.589 |
2020 - 2021 | 0.000 | 0.523 | 0.458 | 0.588 |
Suulise osa tulemused oild parimad 2020. aastal ning langesid 2021. aastal madalaimale tasemele.
Alatest | Aasta | N | Keskmine | Standardhälve | Standardviga | Mediaan | Min | Max | AUP | ÜUP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kõnelemine | 2018 | 2825 | 15.13 | 4.96 | 0.09 | 17 | 0 | 20 | 14.95 | 15.31 |
Kõnelemine | 2019 | 2856 | 15.30 | 5.02 | 0.09 | 17 | 0 | 20 | 15.12 | 15.48 |
Kõnelemine | 2020 | 1257 | 16.71 | 3.70 | 0.10 | 18 | 2 | 20 | 16.51 | 16.91 |
Kõnelemine | 2021 | 3221 | 14.66 | 5.16 | 0.09 | 16 | 0 | 20 | 14.48 | 14.84 |
Võrdlus | P-väärtus | Efektisuurus | Efekti AUP | Efekti ÜUP |
---|---|---|---|---|
2018 - 2019 | 0.577 | -0.034 | -0.086 | 0.018 |
2018 - 2020 | 0.000 | -0.321 | -0.388 | -0.255 |
2018 - 2021 | 0.001 | 0.097 | 0.046 | 0.148 |
2019 - 2020 | 0.000 | -0.287 | -0.354 | -0.221 |
2019 - 2021 | 0.000 | 0.131 | 0.081 | 0.181 |
2020 - 2021 | 0.000 | 0.418 | 0.353 | 0.484 |
Eesti keel teise keelena põhikoolieksamit sooritas nimetatud neljal aastal iga aasta mõnevõrra erinev arv õpilasi. Seega oli 2018. aastal valimis 2831, 2019. aastal 2869, 2020. aastal 1264 ja 2021. aastal 3233 õpilast. Viimased arvud kajastavad ka asjaolu, et aastal 2020 oli eesti keel teise keelena põhikoolieksami sooritamine õpilastele vabatahtlik. Analüüside tulemused näitasid, et eesti keel teise keelena põhikooli lõpueksamite tulemused langesid 2021. aastal võrrelduna kõigi varasemate aastate tulemustega. See langus on arvestatavalt suur: hinnanguliselt 4 punkti. Aastal 2020 oli aga keskmine tulemus erandlikult kõrgem kui varasematel aastatel. Kas sooritasid seda need õpilased, kes olid motiveeritumad eksamit hoolimata selle vabatahtlikkusest sooritama? Võib oletada, et eksami sooritamise motiiviks võib olla vajadus dokumenteerida oma keeletaset, mis võib olla oluline edaspidise haridustee jätkamiseks eesti õppekeelega koolis või vajaliku komponendina kodakondsuse taotlemiseks. Paraku tuleks neid hüpoteese täiendavate uuringute abil kinnitada.
Tüdrukute keskmine tulemus oli kõigil neljal aastal kõrgem kui poistel (see vahe on kõigil aastatel olnud hinnanguliselt 7 punkti). Poiste tulemused paranesid aastatel 2018-2020 ning langesid 2021. aastal. Tüdrukute tulemused ei erinenud statistiliselt oluliselt aastatel 2018 - 2020 ja langesid 2021. aastal samuti. Kuid 2018. aastaga võrreldes on nii poiste kui tüdrukute tulemused 2021. aastal oluliselt langenud.
Linna- ja maapiirkonna koolide eksamisooritajate keskmiste tulemuste võrdlemine on keerukam, sest maapiirkonna koolide õpilasi oli valimis vähe (hinnanguliselt 6-8% koguvalimist) ja meil ei teki heaks võrdlusteks vajalikku täpsust. See asjaolu võib põhjendada ka statistiliselt oluliste erinevuste puudumist linna- ja maapiirkonna koolide õpilaste vahel. Maapiirkonna koolide õpilaste eksamitulemused ei erinenud vaadeldaval perioodil statistiliselt oluliselt, kuid linnapiirkonna koolide õpilaste tulemused paranesid küll aastatel 2019 - 2020, kuid langesid 2021. aastal jälle. Pea kõigis maakondades oli keskmine tulemus 2021. aastal madalam kui 2018. aastal. Harju- ja Ida-Virumaal, kus 2020/21 õppeaastal olid õpilased pandeemia tõttu distantsõppel kõige pikemalt, võis tulemustes märgata 2020. aastal eelmise aastaga võrreldes väiksest tõusu, kuid kogu 2018-2021 ajavahemikku vaadates on selgelt näha, et keskmised tulemused langesid kogu selle aja jooksul. Põhikooli lõpuhinnete põhjal saab väita et tulemused langesid pidevalt. Samuti võib täheldada, et ühe hindepalli tõusuga kaasneb reeglina märkimisväärne eksamitulemuse tõus.
Eesti keel teise keelena põhikooli eksam oli kõigil neljal vaatlusalusel aastal 5-osaline: lugemine, kirjutamine, kuulamine, keelestruktuurid ja kõnelemine. Lugemise osas oli 2020. aastal võrreldes varasemate aastatega täheldatav oluline langus, kuid 2021. aastal tõusis keskmine tulemus tagasi varasemale tasemele. Ehkki 2020. aastal kirjutamise alaosa keskmine tulemus oluliselt tõusis, langes see 2021. aastal 2020. aasta tulemusest madalamale, kuid 2021. aasta tulemus oli kõrgem kui 2019. aasta tulemus. Kuulamisosa tulemus oli kõige kõrgem 2018. aastal ning langes 2021. aastal madalaimale tasemele. Keelestruktuuride alaosa tulemused tõusid 2019. aastal ning langesid madalaimale tasemele 2021. aastal. Suulise osa tulemused olid kõige kõrgemad 2020. aastal ning langesid 2021. aastal madalaimale tasemele.
Kokkuvõttes on 2021. aastal eesti keele teise keelena põhikoolieksami tulemused, võrreldes varasemate aastatega, langenud. See langus võib olla tingitud paljudest teguritest, ent üheks oluliseks võib pidada koroonaga seotud muudatusi õppekorralduses. Käesoleva analüüsi aluseks olevad andmed ei võimalda paraku välja selgitada, kas keskmise tulemuse langus võis olla tingitud ainult pandeemiast. Samaväärselt võib põhjusi otsida ka teistest teguritest: näiteks ülesannete raskusastme erinevusest erinevatel aastatel; muutustest eksamikorralduses või eksami sooritamise olulisuse muutumisest õpilaste jaoks. 2020. aasta distantsõpe võis avaldada mõju ka järgnevale aastale; erinevad kohordiefektid; saavutatud keeletaseme dokumenteerimise olulisus õpilase tulevikuperspektiivist lähtudes jne.
Käesoleva analüüsiga tõstatuvad mitmed küsimused, mis väärivad tähelepanu jätku-uuringute näol. Esiteks oleks tarvilik välja selgitada, kui paljud õpilased ja mis põhjus(t)el loobusid eksami sooritamisest, eriti 2020. aastal. Eksamitulemuste langus aastal 2021 on küll ilmne, kuid ikka jääb vastamata küsimus: mis oleks juhtunud siis, kui 2020. aastal, kui pandeemia hakkas ulatuslikumalt igapäevaelu mõjutama, oleks eksami sooritamine olnud ikkagi kohustuslik? Kas hetkel andmetes täheldatava tõusu asemel juhtuks midagi muud? Kuivõrd üle aastate esineb erinevusi nii eksamiülesannetes kui ka eksamisooritajate kohortides, oleks tarvilik need potentsiaalsed mõjutegurid analüüsides arvesse võtta. Näiteks eksamisooritajate psühholoogilised omadused (õpihuvi ja -motivatsioon, distantsõppega kohanemine, jne). Käesoleva eksami puhul võib oluliseks osutuda ka keeletaseme saavutamise tõendamise olulisus osade õpilaste jaoks. Võib oletada, et 2020. aastal, kui eksami sooritamine ei olnud kohustuslik, võisid keeletaseme saavutamisest huvitatud õpilased olla motiveeritumad eksami tegemisest mitte loobumisest.